بزرگترين گيتاريست هاي فلامنكو نواز

خريد كوادكوپتر، هلي شات، پهپاد

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

بزرگترين گيتاريست هاي فلامنكو نواز

۹ بازديد

فلامنكو نوعي هنر آهنگ و رقص مشهور در جهان است كه در جنوب اسپانيا توسعه يافته است. بعداً  اين ساز به دليل تنظيمات ابزاري خود عمدتا به گيتار فلامنكو مشهور شد. اگرچه اين موضوع مورد بحث هاي زيادي قرار گرفته است اما اعتقاد گسترده اي وجود دارد كه ريشه هاي اسرار آميز فلامنكو را مي توان در اندلس و مورسيا در زمان اشغال عرب ها در شبه جزيره جنوبي ايبري در جنوب جستجو كرد و آنچه حاصل مي شود تلفيقي منحصر به فرد از تأثيرات موسيقي از فرهنگ هاي مختلف خواهد بود.

بسياري از آنچه ما امروزه به عنوان فلامنكو مي شناسيم در طي قرن ها از داستان خانواده هاي كولي كه فقط در دو قرن گذشته ثبت شده اند منتقل شده است. گيتار فلامنكو در قرن نوزدهم به عنوان قطعه اي اساسي از هنر به عنوان همراهي با خوانندگي و رقص تبديل شد. تقريباً در آغاز قرن بيستم بود كه نواختن گيتار به عنوان نوعي محبوب از بيان خلاق موسيقي شناخته شد. گيتار علاوه بر همراهي با آواز و رقص فلامنكو، ابزاري است كه در طول زمان تكامل يافته است.

 در دهه 70 بود كه به لطف نوازندگاني مانند پاكو دو لوسيا، معلم و مرجع بسياري از گيتاريست ها و هنرمندان مورد احترام فلامنكو به حداكثر شكوه خود رسيد. بسياري از استادان معروف گيتار فلامنكو آمده اند و رفته اند. در اين مقاله من نظر خود را در مورد بهترين گيتاريست هاي فلامنكو به اشتراك مي گذارم. منطقي است كه نمي توان تمام استادان فلامنكو را در اين ليست جا داد و من نيز به معرفي چند تن از آنها اكتفا مي كنم.

 

بهترين گيتاريست هاي فلامنكو

رامون مونتويا (1879-1949)

هيچ بحثي درباره گيتاريست هاي فلامنكو بدون ذكر نام رامون مونتويا كامل نخواهد بود. دوست و گيتاريست كلاسيك يعني ميگوئل لوبت، چشم او را به امكانات اين ساز باز كرد. مونتويا خودش در زمينه گيتار كلاسيك آموزش ديده بود اما تكنيكي را تحت تأثير موسيقي كولي سنگين توسعه داد. اين تركيب سبك ها  به عنوان پايه اي براي نوازندگي گيتار فلامنكو مدرن بود. در زمان اجراي كنسرت اصلي و انفرادي وي بود كه محبوبيت گيتار در اسپانيا بالا رفت.

بسياري از منتقدان او را بنيانگذار تكنوازي گيتار فلامنكو مي دانند و او را به دليل سبك هاي Taranta ، Minera و Rodena تحسين مي كنند. آثار و اجراهاي رامون مونتويا او را به عنوان يكي از استادان بزرگ گيتار فلامنكو و تاثيرگذارترين مبتكر آن در قرن بيستم معرفي كرد. با توجه به دستاوردهاي پيشگام او جاي تعجب نيست كه اكثرا او را پدر بنيانگذار گيتار فلامنكو مدرن مي دانند.

 

 

سابيكاس (1912-1990) Sabicas

2 1

سابيكاس يكي ديگر از نابغه هاي فلامنكو است كه نام اصلي آن Agustín Castellón Campos ميباشد. وي شروع به يادگيري نواختن گيتار فلامنكو در سن پنج سالگي بدون بهره مندي از تدريس خصوصي كرد. او اولين اجراي خود را تنها دو سال بعد  در هفت سالگي انجام داد. آگوستين در جواني استعداد فوق العاده اي از خود نشان داد و در نوجواني تكنيك خود را توسعه داده بود. هنگامي كه جنگ داخلي اسپانيا در سال 1936 شروع شد او كشور را ترك كرد و به آمريكاي جنوبي مهاجرت كرد.

بعداً او به مكزيك آمد ازدواج كرد و مدتي در آنجا زندگي كرد. او و خانواده اش سرانجام در نيويورك مستقر شدند، جايي كه حرفه موسيقي او شكوفا شد. سابيكاس يكي از پيشگاماني بود كه به فلامنكو و گيتار در خارج از اسپانيا به ويژه در قاره آمريكا كمك كرد. او يك نابغه گيتار فلامنكو بود و قبل از اينكه شهرت خود را به دست آورد فلامنكو فقط در چند حلقه شناخته مي شد. هيچ هنرمند مشهور فلامنكو به جز مونتويا روي او تأثير نگذاشت  و اين در تركيبات منحصر به فرد و پيچيده او مشهود بود.

 

پاكو دي لوسيا (1947-2014)

3 1

نام اصلي او فرانسيسكو سانچز گومز بود و شكي نيست كه او كسي است كه فلامنكو را در سرتاسر جهان به شهرت رساند. او به عنوان پيشگام در سبك جديد فلامنكو نيز شناخته شد و اولين برخورد خود را با سبيكاس در مالاگا در 11 سالگي انجام داد. كار حرفه ايي  او پس از برنده شدن جايزه ويژه جشنواره فلامنكو در Jerez de la Frontera در سال 1959 هنگامي كه تنها 12 سال داشت آغاز شد. او در نيويورك براي دومين بار با سابيكاس را ملاقات كرد كه به او توصيه كرد موسيقي خود را به جاي كپي يا تفسير آثار استادان گذشته پيدا كند.

اين يك نقطه عطف مهم در زندگي او به عنوان يك موسيقيدان شد. او سعي كرد عناصري از ساير سبك هاي موسيقي مانند جاز را معرفي كند تا جذابيت بيشتري در فلامنكو ايجاد كند. او با گيتاريست هاي ديگر آل دي ميولا و جان مك لاگلين همكاري كرد كه به دليل فعاليت هاي پيشگامانه خود در تركيب جاز مشهور بودند. همكاري هاي او با ساير گيتاريست ها و نوازندگان موفق تا اواخر دهه 70 او را به يكي از مشهورترين و بهترين گيتاريست هاي فلامنكو خارج از اسپانيا تبديل كرد. در اوايل دهه 80 او به همراه برادرانش په په و رامون يك سكست موفق را تشكيل دادند.

پس از انتشار برخي از آلبوم ها آنها تا اواخر دوران حرفه اي خود به سفرهاي بين المللي پرداختند. در اين دوره او در برخي از اجراهاي بسيار تحسين شده شركت كرد. او همچنان به دريافت نشان و جوايز ادامه داد، از جمله اينكه توسط مجله بيلبورد به عنوان يكي از 30 هنرمند تأثيرگذار لاتين در همه دوران مورد استقبال قرار گرفت.

 

ويسنته آميگو (1967)

4 1

نام كامل وي ويسنته آميگو ژيرول است و وي فعاليت موسيقي خود را به عنوان گيتاريست همراه با خوانندگان معروف فلامنكو آغاز كرد. او بعداً به توليد آلبوم هاي آنها روي آورد. ويسنته فعاليت انفرادي خود را در سال 1988 آغاز كرد و در جشنواره هاي مختلف موسيقي جوايزي كسب كرد. در سال 1991، ويسنته اولين آلبوم خود را با عنوان De mi Corazón al Aire (از بيرون از قلب من) توليد كرد و از آن زمان تقريباً دوازده آلبوم منتشر كرده بود كه مورد استقبال گسترده قرار گرفت. سبك او به دليل وفاداري به صداي سنتي كولي فلامنكو مشهور است.

او به عنوان يكي از پركارترين هنرمندان ضبط موسيقي فلامنكو امروز شناخته مي شود و در طول دوران حرفه اي خود چندين جايزه مهم را كسب كرده است. حرفه هنري اين گيتاريست فلامنكو مملو از موفقيت ها و تقديرها و همچنين همكاري با برجسته ترين چهره هاي موسيقي است. او در رويدادهاي متعددي مانند جشنواره بين المللي “افسانه هاي گيتار” ، جايي كه باب ديلن ، كيت ريچاردز ، پاكو د لوسيا و بسياري ديگر نيز شركت كرده اند اجرا داشته است. ويسنته آميگو همچنين نامزد دريافت گرمي لاتين در بخش بهترين آلبوم فلامنكو شده است.

 

جرونيمو مايا (1977)

جرونيمو در خانواده اي با سابقه فلامنكو قوي و داراي ميراث كولي اسپانيايي متولد شد. او از نوادگان ماسترو رامون مونتويا است. عموي بزرگ او خواننده معروف فلامنكو به نام Ricardo Losada el Yunque بود و فليپه پدرش يك گيتاريست حرفه اي كلاسيك است. او مانند سابيكاس  يادگيري گيتار را در سن پنج سالگي آغاز كرد و اولين اجراي عمومي خود را در مادريد در سن هفت سالگي به عنوان بخشي از كنسرت سازماندهي شده توسط Cumbre Flamenca انجام داد.

از كودكي او آموزش رسمي را در Conservatorio Superior de Música de Madrid و در عين حال كه پدرش او را راهنمايي مي كرد  فرا گرفت. جرونيمو جوان همچنين مهارت زيادي در آهنگسازي موسيقي اصلي نشان داد. در سن 22 سالگي او يكي از كساني بود كه به همراه انريكه مورنته و پاكو دي لوسيا در اداي احترام به Maestro Sabicas در كارنگي هال در نيويورك اجرا كردند. پس از آن او تورهاي بين المللي را آغاز كرد و در سال 1999 به عنوان هنرمند جوان با استعداد مادريد به رسميت شناخته شد.

 

 پپه هابيچوئلا

5 1

من ليست خود را با يكي از با استعدادترين گيتاريست هاي فلامنكو مدرن امروز جمع بندي مي كنم. و او كسي نيست جز پپه هابيچوئلا كه همگان او را يك نابغه فلامنكو كلاسيك مي دانند. وي نواختن گيتار را در غارهاي ساكرومونته در گرانادا آغاز كرد و هنرمنداني مانند كاراكول يا والدراما را همراهي كرده است و دهه ها را با انريكه مورنته گذرانده است. از آثار او مي توان به A Mandeli ، Habichuela en rama يا Yerba Güena اشاره كرد، آلبومي كه او با آن توانست موسيقي فلامنكو و موسيقي كلاسيك هند را در هم آميزد.

 

نحوه نواختن آکورد های گیتار

برای نواختن آهنگ مورد علاقه تان، باید آکورد های گیتار را یاد بگیرید. برای یادگیری نحوه نواختن هر آکورد از تصاویر و دستورالعمل های زیر استفاده کنید. در تصاویر زیر، دایره هایی که حروف داخل شان دارند، محل قرار دادن انگشتان تان را نشان می دهند (I = انگشت اشاره، M = انگشت وسط، R = انگشت حلقه، P = انگشت کوچک ). علامت X هم سیم هایی که شما نباید بنوازید را نشان می دهد. علامت O هم نشان دهنده سیم هایی است که بدون گرفتن هیچ فرتی نواخته می شوند .آموزش گیتار

نحوه نواختن آکورد D

1-انگشت اشاره تان را روی سیم سوم در فرت دوم ، انگشت وسط را روی سیم اول در فرت دوم و انگشت حلقه را روی سیم دوم در فرت سوم قرار بدهید. آموزش گیتار

2- سیم چهارم را آزاد رها کنید.

3- چهار سیم پایینی را با انگشتان تان بزنید.

4- به صدا دقت کنید. این آکورد D است!فواید آموزش گیتار به کودکان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.