آرشیو آذر ماه 1400

خريد كوادكوپتر، هلي شات، پهپاد

شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

معرفي تويوتا bz4x 2022 – مدل تمام الكتريكي

۱۲ بازديد

تويوتا در چند سال اخير اسرار زيادي به ساخت ماشين هاي برقي داشته است. و اكنون با معرفي ماشين تويوتا bz4x تا حدود زيادي به روياهاي خود دست يافته است. كمپاني ژاپني تويوتا مي گويد كه اين مدل از ماشين هاي خود را در دو مدل ديفرانسيل جلو و چهار چرخ محرك روانه بازار مي كند. در بسياري از قسمت هاي آن مي توانيد تكنولوژي هاي مشترك شركت خودروسازي سوبارو را ببينيد. به ويژه سيستم كامل چهار چرخ متحرك bz4x كه از آپشن هاي خوب اين كراس اوور ژاپني هستند.

فضاي داخلي داراي دو رديف صندلي جهت تمركز بر راحتي راننده و سرنشينان مي باشد. به عنوان مثال، پانل ابزار در پايين تر قرار گرفته است و موقعيت سنج ها در بالاي فرمان، ديد بهتري را فراهم مي كند. اين يك كراس اوور كوچك است كه قرار است در اواسط 2022 در نمايشگاهاي ايالات متحده امريكا عرضه شود. و احتمالا شاهده عرضه آن به عنوان مدل 2023 خواهيم بود. استايل جذابي كه bz4x دارد، آن را از شاسي بلندهاي بنزيني تويوتا متمايز مي كند. پس از اين مطمئنا به گروه رو به رشدي از ماشين هاي شاسي بلند لوكس تسلا مدل Y، فورد موستانگ ماخ، هيونداي كونا الكتريك و غيره مي پيوندد.

تويوتا نگفته كه ماشين bz4x با چه قيمتي و در چند تيب عرضه مي شود. اما احتمال مي رود كه اين كراس اوور ژاپني با قيمت حدود 30,000 دلار عرضه شود. هنوز جزئيات كاملي از قيمت، آپشن ها، تريم ها و مشخصات كلي اين ماشين ارائه نشده است، با دسترسي به اين اطلاعات ما اين مطلب را بروزرساني كرده و اطلاعات دقيق را در اختيار شما قرار مي دهيم.

موتور، گيربكس و عملكرد تويوتا bz4x

موتور استاندارد از نوع الكتريكي محور جلو مي باشد كه 201 اسب بخار قدرت توليد مي كند. اما مدل چهار چرخ متحرك با دو موتور عرضه مي شود و قدرت كل را تا 215 اسب بخار افزايش مي دهد. به گفته تويوتا شتاب صفر تا صد مدل چهار چرخ متحرك برابر با 7.7 ثانيه مي باشد. شايد قابل مقايسه با مدل هاي تسلا نباشد، اما bZ4X را در رقابت با نوع ديفرانسيل جلو فولكس واگن ID.4 قرار مي دهد.

برد، شارژ و عمر باتري

bz4x با يك بسته باتري 64 كيلو وات عرضه مي شود كه در مدل ديفرانسيل جلو حدود 370 كيلومتر با يك بار شارژ ارائه مي كند. اما در نسخه قدرتمند تر و دو موتوره چهار چرخ متحرك اين مسافت طي شده را به 320 كيلومتر كاهش مي دهد. شارژ سريع استاندارد خواهد بود. تويوتا مي گويد كه پنل هاي خورشيدي ادغام شده در bz4x شارژ لازم براي 1600 كيلومتر رانندگي را در سال فراهم مي كنند.

فضاي داخلي، راحتي و باربري

از روي عكس‌ها، مي‌توان فهميد كه تويوتا bZ4X طراحي داشبورد آينده‌نگرتري را نسبت به ساير مدل‌هاي تويوتا ارائه مي‌دهد، با نمايشگر ديجيتالي، صفحه نمايش لمسي سرگرمي اطلاعاتي بزرگ و كنسول مياني عريض بين دو صندلي جلو. كابين جادار و از نظر اندازه شبيه RAV4 به نظر مي رسد، اما تا زماني كه فرصتي براي تست درايو نداشته باشيم، نمي دانيم كه چقدر مناسب است. ما همچنين اكنون مي دانيم كه bZ4X با ارائه فرماني از نوع يوكي به جاي فرمان گرد، شبيه به فرمان اصلي جديد موجود در تسلا مدل S، از سنت اصلي خود دوري خواهد كرد.

فضاي داخلي مكاني مدرن است كه داراي سبك مينيماليستي و يك صفحه نمايش مركزي بزرگ براي سرگرمي اطلاعاتي است. يك صفحه نمايش كوچكتر به عنوان موقعيت سنج عمل مي كند، تويوتا موقعيت سنج سنتي را كنار گذاشته تا ديد واضح تري داشته باشد و همچنين حسي باز و هوا به كابين بدهد. در حالي كه در اكثر بازارها فرمان سنتي خواهند بود، بازار چين داراي فرماني به سبك يوكي است (در زير نشان داده شده است).

به لطف فناوري Steer-by-Wire، كه در آن اتصال مكانيكي سنتي بين فرمان و لاستيك ها با سيستم هاي الكتريكي جايگزين مي شود، قفل به قفل با چرخ يوغ حدود 150 درجه تنظيم مي شود، به اين معني كه فقط يك دست براي چرخاندن لازم است. تويوتا گفت اين ويژگي در آينده به مدل‌هاي بيشتري از جمله مدل‌هايي كه خارج از چين فروخته مي‌شوند، اضافه خواهد شد.

شما اين مطلب را از آيدي يدك – فروشگاه لوازم يدكي تويوتا و ساير ماشين هاي وارداتي كيا، هيونداي وغيره مطالعه كرده ايد.

دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت

۹ بازديد

دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي Elite مطابق با تكنولوژي اسمز معكوس (Reverse Osmosis) طراحي شده است و با حذف ذرات معلق (مثل شن و ماسه، گل و لاي، زنگ آهن و ذرات ناشي از پوسيدگي لوله ها) گازهاي شيميايي (مانند كلر) تركيبات مضر موجود در آب (نظير نيترات، آرسنيك، سرب و ساير فلزات سنگين)‌ قادر است سنگيني (TDS) و سختي (TH) آب را تا حد قابل توجهي كاهش دهد. دقت حذف ناخالصي‌هاي محلول در آب توسط آكواجوي، يك دهم نانومتر (۰٫۰۰۰۱۱ميكرون) است. اين دستگاه قادر است مزه شوري (ناشي از غلظت يون كلر)، تلخي (ناشي از نمك‌هاي منيزيم)، گنديدگي (ناشي از املاح آلي موجود در آب) و مزه گس (ناشي از آلومينيوم و آهن محلول) موجود در آب شرب را از بين برده و آب تقريبا خالص را براي مصرف كننده تامين نمايد.

در بسياري از مناطق آب هاي لوله كشي فشار لازم براي ورود به فيلترهاي دستگاه تصفيه آب را ندارند، اين دستگاه داراي يك پمپ تامين فشار مي باشد كه اين كاستي را جبران مي كند و فشار لازم را فراهم مي آورد. تامين 8 ليتر آب در ساعت از ويژگي هاي خوب اين دستگاه است كه معادل آن در روز حدود 200 ليتر مي باشد. و شما مي توانيد نياز خود را نسبت به ظرفيت آبدهي اين دستگاه به راحتي محاسبه كنيد.كه آيا اين دستگاه قادر به تامين آب مصرفي خانواده يا محل كار شما مي باشد يا نه؟

بهداشت جهاني توصيه مي كند كه از مواد كاملا بهداشتي و غير مضر براي ساخت مخزن دستگاهاي تصفيه آب استفاده كنند، كه شركت سازنده اين مورد را به خوبي رعايت كرده و از نوعي پلاستيك براي ساخت آن استفاده مي كند. اين پلاستيك كه با نام فود گريد (Food Grade) شناخته مي‌شوند، در بسته‌بندي مواد غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. پلاستيك فود گريد از پلي‌اتيلن و پلي‌استر يا اين دو ماده به همراه متالايز ساخته مي‌شود. اين دستگاه همچنين به كليد فشار پايين يا لو پرشر سوييچ (Low Pressure Switch) مجهز مي‌باشد. وظيفه‌ي سوييچ فشار پايين، اطمينان از وجود حداقل فشار آب در ورودي دستگاه است. چنانچه در ورودي دستگاه آب وجود نداشته باشد، پمپ در صورت روشن بودن خشك كار مي‌كند و قطعات داخلي آن فرسوده شده و از بين مي‌روند.

استفاده آسان با امكانات بيشتر

دستگاه تصفيه آب 5 مرحله aquajoy Elite به كليد فشار بالا يا هاي پرشر سوييچ (High Pressure Switch) مجهز مي‌باشد.  وظيفه اين كليد، جلوگيري از بالا رفتن بيش از حد فشار موجود در مدار دستگاه تصفيه آب مي‌باشد. علاوه بر اين داراي يك منبع ذخيره آب ۱۲ ليتري مي‌باشد. جداره داخلي منبع ذخيره آب اين دستگاه از پلي‌اتيلن ساخته شده است. به دليل ماهيت غيرفعال پلي‌اتيلن و عدم واكنش پذيري آن با مواد ديگر، اين ماده گزينه بسيار مناسبي جهت استفاده براي مصارف بهداشتي و آشاميدني مي‌باشد. غيرفعال بودن پلي‌اتيلن سبب شده خصوصيات آب تغيير نكند و بو و مزه به آن اضافه نشود. به همين دليل از اين ماده براي ساخت منبع ذخيره آب، مخزن فيلتر تصفيه آب، سپتيك تانك، لوله آب و اتصالات رزوه‌اي و جوشي استفاده مي‌شود.

در ورودي آب تصفيه كن يك شير برقي قرار گرفته است. اين شير برقي وظيفه قطع جريان آب را هنگام بالا رفتن يا پايين آمدن بيش از حد فشار به عهده دارد. لازم به ذكر است كه شير برقي به شكل مستقل امكان انجام اين موارد را ندارد و فرمان را از كليد فشار پايين و كليد فشار بالا دريافت مي‌كند. خروجي پساپ دستگاه به يك كپسول پساب منتهي مي شود كه وظيفه مهمي بر عهده دارد و ميزان خروجي دستگاه به فاضلاب را كنترل مي كند.

در بسياري از موارد، آب خروجي از دستگاه تصفيه آب خانگي ، بيش از حد فيلتر مي‌شود و ممكن است ذائقه پسند نباشد. براي رفع اين مشكل در دستگاه تصفيه آب آكواجوي، يك شير بين ورودي و خروجي فيلتر غشايي قرار گرفته است. با استفاده از اين شير مي‌توان مقداري از آب فيلتر شده اوليه را به آب تصفيه شده نهايي اضافه كرد تا مقداري املاح به خروجي نهايي افزوده گردد و تلخي آب از بين برود.

فيلترهاي اول، دوم و سوم به صورت خطي و بدون هوزينگ هستند. بنابراين با توجه به عدم نياز اين فيلترها به باز و بسته شدن و نداشتن هوزينگ، احتمال ايجاد نشتي با گذشت زمان در آن‌ها منتفي مي‌باشد. فيلترهاي خطي به صورت مجموعه هوزينگ و كارتريج ارايه شده و امكان جدا كردن آن‌ها از يكديگر وجود ندارد. بنابراين پس از پايان عمر آن بايد به كلي تعويض شود.

اتصالات مورد استفاده در لوله‌كشي Aquajoy Elite از نوع اتصال سريع يا كوييك كانكت (Quick Connect) مي‌باشند. اين اتصالات علاوه بر سهولت در نصب و راه‌اندازي دستگاه، آب‌بندي درست دستگاه را نيز تضمين مي‌كنند.

دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت با استفاده از قطعات برقي تايواني تحت ليسانس كانادا در ايران مونتاژ شده است. اين دستگاه قادر است در محيط با دماي بين ۵+ تا ۵۰+ درجه سانتي‌گراد كار كند.

مراحل تصفيه آب در دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت

در اولين مرحله از فيلتراسيون در اين دستگاه تصفيه آب آكواجوي مدل اليت، فيلتر اليافي يا P.P. قرار دارد. اين فيلتر اليافي درون يك محفظه پلاستيكي قرار گرفته است و به مجموعه اين محفظه و الياف پلي‌پروپيلن موجود در آن، فيلتر خطي يا اينلاين (in-line) گفته مي‌شود. دقت فيلتراسيون اين فيلتر 5 ميكرون (ميكرومتر) بوده كه مي‌تواند ذرات بزرگ تر از 5 ميكرون را در ابتداي ورود به دستگاه تصفيه آب حذف نمايد.

فيلتر اليافي از تنيدگي و در هم فشرده شدن الياف پلي پروپيلن ساخت شده است. فشردگي فيلترهاي اليافي مي‌تواند منافذ موجود در آن را تا ۱ ميكرومتر كاهش دهد. بنابراين الياف پلي‌پروپيلن فشرده شده گزينه‌اي مناسب جهت حذف رسوب موجود در آب تا اندازه‌هاي نزديك به ۱ ميكرون مي‌باشد. دومين مرحله از فيلتراسيون اين دستگاه آب تصفيه كن 5 مرحله اي aquajoy توسط فيلتر كربن فعال قرار مي‌گيرد. اين فيلتر قادر است كلر، گازهاي شيميايي محلول در آب، مواد شيميايي آلي، تري هالومتان ها (محصول فرعي كلرزني)، آفت كش ها، بو و طعم نامطبوع آب را حذف كند. لازم به ذكر است كه كربن موجود در فيلترهاي آكواجوي، از پوست نارگيل ساخته مي‌شوند و به Coconut Shell Carbon مشهور هستند. لذا منشا كاملا گياهي داشته و هيچ نوع تركيب زيان آوري به آب وارد نمي‌كنند.

كربن فعال تخلخل بسيار بالايي دارد به طوري كه مجموع مساحت سطح ۱ گرم كربن فعال ۳ هزار مترمربع مي‌باشد. كربن فعال در چهار شكل پودري، گرانولي، ميله‌اي و بلوكي ساخته مي‌شود. در مصارف خانگي، معمولا كربن فعال پس از استفاده تعويض مي‌شود اما در صنايع مي‌توان با روش‌هايي مانند استفاده از بخار و دي‌اكسيد كربن، آن را احيا نمود و دوباره مورد استفاده قرار داد. در سومين مرحله از فيلتراسيون در دستگاه تصفيه آب آكواجوي اليت، فيلتر اليافي ۱ ميكرون قرار دارد. اين فيلتر اليافي همانند فيلتر مرحله اول داراي قطري در حدود ۶ سانتي‌متر و ارتفاع ۲۰ سانتي‌متر مي‌باشد. دقت فيلتراسيون اين فيلتر P.P. يا اليافي ۱ ميكرون (ميكرومتر) بوده كه مي‌تواند ذرات بزرگ تر از ۱ ميكرون را در ابتداي ورود به دستگاه تصفيه آب حذف نمايد. ذرات معلق و آلاينده‌هاي شناور در آب كه در مرحله اول از آب حذف نشده اند، در اين مرحله از آب حذف مي‌شوند و آب كاملا زلال و شفاف مي‌شود.

استفاده از فيلتر اسمز معكوس براي تصفيه آب

در مرحله چهارم از فيلتراسيون در دستگاه آب تصفيه كن مدل aquajoy Elite فيلتر اصلي يعني اسمز معكوس قرار دارد. فيلتر اسمز معكوس (Reverse Osmosis) يا ممبران RO از چندين لايه با تراكم بسيار بالا تشكيل شده است و عبور آب از آن باعث مي‌شود نيترات، آرسنيك، سرب، جيوه و ساير ناخالصي‌هاي محلول در آب و فلزات سنگين مضر در آب در اين مرحله از آب حذف شوند. سختي مضر آب كه باعث رسوب گذاري در كتري و چاي ساز و … مي‌شود حذف شده و آب سنگين به آب سبك و گوارا تبديل مي‌شود. دقت اين فيلتر «يك دهم نانومتر» است.

اسمز معكوس فرآيندي است كه در طي آن مي‌توان محلولي (در اينجا آب ناخالص) را از يك غشاء نيمه تراوا عبور داد و حلال خالص به دست آورد. بارزترين نمونه اين فرآيند، شيرين سازي آب شور دريا مي‌باشد. بنابراين از اسمز معكوس مي‌توان به عنوان يك روش جدا سازي ناخالصي از آب نام برد. در فرآيند اسمز معكوس، آب خام توسط فشار حاصل از كاركرد پمپ به غشاء نيمه تراوا وارد مي‌شود. با توجه به بافت غشاء نيمه تراوا، تنها آب خالص امكان عبور از آن را پيدا مي‌كند و ذرات و ناخالصي‌ها در سمت ديگر غشا باقي مي‌ماند. فرآيند اسمز معكوس قادر است كل مواد جامد محلول (TDS) در آب را تا ۹۹ درصد كاهش دهد. بنابراين انواع باكتري‌ها نظير ويروس و ميكروب به صورت صد در صد از آب حذف خواهند شد. در نتيجه اين فرآيند مي‌تواند به راحتي جايگزين روش تقطير شده و در مصارف پزشكي و صنايع حساس مورد استفاده قرار گيرد. لازم به ذكر است كه به دليل آب‌بند نشدن كامل المان اسمز معكوس درون محفظه خود، ممكن است مقداري از ناخالصي به آب خالص وارد شود.

غشاء اسمز معكوس معمولا با استفاده از استات سلولز يا سولفون پوشيده شده با پلي‌آميدهاي آروماتيك ساخته مي‌شوند. اين غشاء لازم است در برابر تغييرات pH، فشار بالا، مواد شيميايي و مواد بيولوژيكي مقاوم باشد. با توجه به حساسيت غشاء نيمه تراوا لازم است كه پيش از شروع فرآيند اسمز معكوس، آب پيش تصفيه شود. به عنوان مثال وجود فيلتر كربني جهت حذف كلر از آب ورودي به غشا و جلوگيري از هيدروليز شدن غشاء پلي‌آميدي ضروري است.

فيلتر مرحله پنجم دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت از نوع هوزينگي مي‌باشد. براي تعويض فيلتر مرحله پنجم پس از پايان عمر آن نياز به آچار مخصوص مي‌باشد. هوزينگ يا محفظه اين فيلتر با استفاده از آچار مخصوص باز شده و فيلتر مصرف شده با فيلتر جديد تعويض مي‌گردد.

در مرحله پنجم از فيلتراسيون دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت، همانند مرحله سوم يك فيلتر كربني وجود دارد. دانه‌هاي كربن موجود در اين فيلتر بو و طعم نامطبوع آب را كه ممكن است در اثر ماندگي آب در منبع ذخيره به وجود آمده باشد حذف مي‌كنند. اين فيلتر نيست در دستگاه آكواجوي مدل اليت از نوع خطي مي‌باشد.

طرز كار دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت

در دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت آب ابتدا از كليد فشار پايين عبور كرده و به ورودي شير برقي مي‌رسد. در صورت كافي بودن فشار آب ورودي، كليد فشار پايين يا لو پرشر سوييچ، شير برقي را باز مي‌كند. با باز شدن شير برقي، آب وارد فيلتر اليافي 5 ميكرون مي‌شود. اين فيلتر تمامي ذرات بزرگ‌تر از 5 ميكرون را جدا كرده و آب را به فيلتر دوم مي‌رساند.

آب هنگام عبور از فيلتر مرحله دوم، به واسطه وجود كربن فعال، مزه، بو و كلر خود را از دست مي‌دهد. با عبور آب از فيلتر اليافي ۱ ميكرون كه در مرحله سوم قرار دارد، ذرات بزرگ‌تر از ۱ ميكرون از آب حذف مي‌شوند و آب وارد پمپ تقويت فشار مي‌شود.

در دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت پمپ تقويت فشار جهت تامين فشار مورد نياز فيلتر «اسمز معكوس» در مدار قرار گرفته است. فشار خروجي پمپ به حجم آب عبوري از فيلتر اسمز معكوس بستگي دارد اما اين پمپ قادر به تامين حداكثر ۷ بار فشار در سيستم مي‌باشد. پيش از ورود آب توسط پمپ به فيلتر غشايي، يك انشعاب وجود دارد كه به بعد از فيلتر متصل مي‌شود. در اين فاصله شير ميكس قرار گرفته است كه وظيفه كنترل دستي طعم آب را بر عهده دارد.

با تقويت فشار آب توسط پمپ، آب وارد غشاء يا ممبران (Membrane) فيلتر چهارم مي‌شود. فيلتر اسمز معكوس تنها به مولكول‌هاي آب اجازه عبور مي‌دهد. بنابراين عبور دادن آب از آن نيازمند فشار زيادي است. فيلتر اسمز معكوس داراي دو خروجي است. خروجي اول آب خالص تصفيه شده است و دومين خروجي پساب فيلتر مي‌باشد.

هوزينگ فيلتر اسمز معكوس

خروجي اول در وسط هوزينگ يا محفظه به مخزن تحت فشار متصل شده و آب در آن ذخيره مي‌شود. در اين فاصله كليد فشار بالا نيز قرار دارد كه با رسيدن آب به فشار تعيين شده، با فرمان دادن به شير برقي، جريان آب ورودي به دستگاه را قطع مي‌كند. هنگامي كه شير برداشت آب دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت باز مي‌شود، آب از مخزن خارج شده و با عبور از فيلتر خطي كربن فعال، به مصرف مي‌رسد. فيلتر خطي كربن فعال باعث حذف بوي احتمالي ناشي از ماند آب و پلاستيك بكار رفته در ساخت دستگاه مي‌شود.

به اين دلايل بايد بلوط بكاريم

۲۲ بازديد

 

 

چرا بايد درخت بلوط بكاريم؟

اشتراك گذاري در شبكه هاي اجتماعي

Share on facebook

Share on linkedin

Share on twitter

Share on whatsapp

Share on telegram

Share on pinterest

در جهاني زندگي مي كنيم كه بيش از 7 ميليارد انسان با 7 ميليارد فكر و برنامه زندگي مي كنند. انسان هايي كه علاوه بر مشكلات اقتصادي و امنيتي مشكل بزرگتري به نام گرم شدن كره زمين دارند. به عنوان يك انسان علاقمند و عاشق طبيعت اگر چه نمي توانم براي اين هفت ميليارد كار مفيدي انجام دهم. اما حداقل مي توانم نقش خود را در جلوگيري از تخريب كره زمين به خوبي ايفا كنم.

براي انساني كه درگير مشكلات اقتصادي زندگي هست. كارگر و راننده اي كه بايد مخارج روزانه ي خانواده خود را تامين كند. پيرمردي كه روي تختي در بيمارستان گلستان اهواز براي نفس هاي بيشتر تلاش مي كند. دانشجوي دكترا كه براي فرار از بيكاري به فكر مهاجرت هست. حرف زدن از خشك شدن زاگرس و جنگل هاي ايران براي اين بخش از جامعه بي معني مي باشد. همه اينها مشكلات بزرگتر و مهمتري از گرم شدن كره زمين يا خشك شدن بلوط هاي زاگرس دارند. هر چند اينها هم دير يا زود اثرات ناشي از خشك شدن جنگل هاي بلوط زاگرس و ديگر پديده هاي زيست محيطي حاكم بر ايران را در زندگي خود لمس خواهند كرد. بدون آنكه متوجه اين مشكل و اثرات آن باشند. يا اصلا حاضر به فكر كردن درباره آن باشند.

مخاطب من در اين مقاله شما علاقمندان به طبيعت هستيد. شمايي كه با همه مشكلات نسبت به آينده اين سرزمين و طبيعت آن احساس مسئوليت مي كنيد. در اين مقاله بررسي چرايي و ضرورت كاشت درخت بلوط مي پردازيم.

1.نقش بلوط در توليد اكسيژن براي كره زمين

 

درختان فقط CO2 را جذب نمي كنند. آنها همچنين بوها و آلاينده هايي مانند اكسيدهاي نيتروژن، آمونياك، دي اكسيد گوگرد و ازن را جذب مي كنند. تخمين زده مي شود كه يك درخت بلوط مي تواند هر سال نزديك به 4.5 كيلوگرم هواي آلوده را جذب كند و 117 كيلوگرم اكسيژن آزاد كند.
درخت بلوط نقش مهمي در جذب كربن هوا و توليد اكسيژن دارند بنا بر تحقيقات انجام شده هر هكتار درخت بلوط ساليانه بيش از 5 تن اكسيژن توليد مي كند. اگر به فكر بهينه سازي هواي منطقه خود هستيد درخت بلوط بكاريد.

كره زمين در حال گرم شدن هست يكي از دلايل آن نابودي پوشش گياهي آن توسط انسان هست. كه منجر به خطرات زيست محيطي مثل آب شدن يخ هاي قطبي و سيل هاي ويرانگر شده. اگر تا كنون خطرات آن متوجه شما نشده عجله نكنيد چرا كه اثرات و خطرات آن دير يا زود به شما هم مي رسد.

بلوط در فصل تابستان با برگ هايش گرماي خورشيد را دريافت مي كند و تبديل به سايه مي كند. تصور كنيد اگر بلوط يا درختان ديگر نباشد. نور خورشيد مستقيم به زمين مي خورد. باد اين هواي گرم را به شهرها و محل زندگي ما انتقال مي دهد. مناطق جنگلي هزينه و انرژي كمتري براي گرم كردن و خنك كردن خانه خود پرداخت مي كنند. فكر كنم هيمن يك مورد براي قانع كردن شما جهت كاشت بلوط كافي باشد

 

2. جلوگيري از فرسايش خاك و جذب آب

 

درخت بلوط در مقابل شديدترين باران ها مقاومت بالايي از خود نشان مي دهد. آنها آب را تشويق مي كند به جاي جاري شدن در خاك نفوذ كند. هر هكتار جنگل بلوط سالانه قادر به ذخيره سازي 500 تا دو هزار متر مكعب آب در خاك هنگام باران مي باشد.علاوه بر جلوگيري از فرسايش خاك و ايجاد سيلاب نقش مهمي در ذخيره سازي آب و انتقال آن به زمين دارد. با يك بررسي كوتاه مي توان به جاري شدن سيل در مناطق فاقد پوشش جنگلي و گياهي پي برد.سيل و بارندگي شديد بهترين لايه خاك را با خود مي برد. وجود درختان بلوط باعث مي شود كه از جاري شدن آب و از بين رفتن خاك جلوگيري شود و هر سال لايه هاي بهترين از خاك شكل گيرد. با نگاه كردن به پوشش گياهي مناطق جنگلي و مناطق فاقد جنگل مي توان به نقش بلوط در جلوگيري از فرسايش خاك پي برد.

 

3.زنجيره غذايي

 

درخت بلوط از دوران شكل گيري تا به امروز نقش مهمي در زنجيره غذايي انسان و حيوان داشته است. در مقاله شيرين سازي بلوط به بررسي نقش بلوط در زنجيره غذايي مردم زاگرس پرداخته ايم. بلوط نه تنها زمينه شكل گيري دامداري در اين مناطق بوده بلكه بخشي از برنامه غذايي اين مردمان را تشكيل مي داد. از ميوه درخت بلوط نوعي نان به اسم كَلگ درست مي كنند كه هنوز هم در مناطق زاگرس نشين مورد استفاده قرار مي گيرد.

بخاطر گران شدن علوفه دام اين روزها مردم زاگرس از ميوه درخت بلوط به جاي جو و ساير مواد غذايي حيوانات استفاده مي كنند. چرا كه هم قدرت بالايي دارد و هم به راحتي در طبيعت يافت مي شود. اما متاسفانه بعضي از دامداران براي چيدن بلوط با چون به جان شاخه هاي درخت مي افتند و آنها را تخريب مي كنند.

در طي چند سال اخير شاهد شكل گيري بازار خريد فروش بلوط و حتي صادرات آن به كشورهاي منطقه بوده ايم.

يا مورد ديگر كلخنگ يكي ديگر از اعضاي خانواده بلوط كه ارزش اقتصادي بازار آن ميلياردها تومان در سال مي باشد. و فصل پاييز بازار شهرهاي زاگرس نشين را رنگارنگ مي كنند. و در بازار تا كيلوي 60 هزار به فروش مي رسد.

 

4. خواص دارويي و درماني بلوط:

 

بلوط خواص درماني بسيار زيادي دارد. حتي تا همين چند دهه پيش كه مردمان زاگرس نشين و مناطق كوهستاني بخاطر عدم دسترسي به امكانات پزشكي مدرن از بلوط به عنوان دارو براي درمان بعضي از بيماري ها استفاده مي كردند. از درمان معده و دستگاه گوارش تا لاغري و كاهش وزن، كلسترول خون و قلب، پوكي استخوان، بدنسازي،درمان ريزش مو و تقويت آن و صدها خاصيت دارويي ديگر. و هر چند عده اي به نام طب سنتي در حال سوء استفاده از آن هستند!

 

 

5. جبران خطاي نسل هاي گذشته و حتي امروزي!

 

نسل هاي گذشته و حتي امروز چه از سر نياز چه از سر ناآگاهي بخش قابل توجهي از درختان بلوط را قطع و نابوده كرده اند. همين الان هم عده اي هستند كه براي چند كيسه زغال كه ارزش اقتصادي آن شايد كمتر از يك ميليون باشد درختي بلوط چند صد ساله اي را قطع مي كنند كه اگر بشر با تمامي علم و دانشي كه دارد و ميليارد ها دلار هزينه كند نمي توان آن درخت را در طي 20 يا 30 سال جايگزين كنند. پس ما وظيفه داريم ضمن جلوگيري از قطع شدن درختان بيشتر، با كاشتن درخت بلوط جديد خسارت هاي وارد شده به طبيعت را جبران كنيم.

 

6. بلوط براي شما جاذبه گردشگري ايجاد مي كند

 

دولت ها براي ايجاد يك پارك جنگلي يا فضاي سبز چند هكتاري ساليانه ميلياردها تومان خرج مي كنند. از هزينه درختكاري تا آبياري و حقوق كارگر و كارمند فضاي سبز و در آخر هم بعضي طرح ها به حال خود رها مي شود. اما مي بينيم كه فضاي سبز جنگلي و طبيعي اطراف شهرها به راحتي نابود مي شود. بدون آنكه براي جلوگيري از آن كاري شود. وظيفه ما فقط كاشت درخت نيست بلكه بايد جنگل هاي طبيعي را از خطر نابودي نجات دهيم. انسان و دام بزرگترين دشمن طبيعت هستند!

اگر به فكر ايجاد جاذبه هاي گردشگري و منظره هاي طبيعي هستيد حتما درخت بلوط بكاريد. حتي اگر در مناطق گرم و خشك مثل خوزستان زندگي مي كنيد دامنه هاي زاگرس بهترين نقطه براي ايجاد جنگل هاي بلوط هستند كه در 4 فصل ساز به منطقه شما زيبايي مي بخشند. براي مثال منطقه گردشگري مثل تنگ ماغر و تنگه سولك يا شاه مونگشت و مال آقا در شهرستان باغملك مديون درختان بلوط هستند.

براي پي بردن به نقش بلوط در شكل گيري جاذبه هاي گردشگري و تغيير هوا فقط كافيست يك كيلومتر از جنگل هاي بلوط دور شويد تا متوجه طبيعت، پوشش گياهي و تفاوت هوا شويد.

 

7. بلوط ارزش خانه شما را بالا مي برد!

 

از قديم تا حالا خانه هاي كه درخت و فضاي سبز دارند قيمت بالاتري نيز دارند اگر در مناطق زاگرس زندگي مي كنيد درخت بلوطي در خانه شما باشد. بدون شك همان درخت ارزش خانه شما را تا 15 درصد بالاتر مي برد. پس با كاشت درخت ارزش خانه خود را بالا ببريد. درخت بلوط يا كلخنگ هم خانه شما را زيباتر مي كند. هم باعث جذب پرندگان و لانه سازي آنها مي شود. نمي دانيد وقتي صبح را با صداي پرندگان بيدار شويد چه لذتي دارد تا اينكه با صداي گوشي موبايل بيدار شويد!!

 

8. محافظت از پرندگان و حيوانات

 

درختان مكان لانه سازي پرندگان و حيوانات و منبع غذايي آنها هستند مثل گنجشك از كلخنگ به عنوان منبع غذايي استفاده مي كند يا سنجاب از بلوط براي لانه و منبع غذايي استفاده مي كند.

به جرات مي توان گفت كه هر چقدر به جمعيت انسان بر روي كره زمين افزوده شد به همان ميزان از تعداد پرندگان و حيوانات كم شده. انسان خود را برترين مخلوق خدا مي داند استفاده از حيوانات را به عنوان زنجيره غذايي حق خود مي داند و تا جايي پيش رفته كه سير كردن شكم خود را به نابودي گونه هاي حيواني و گياهي ترجيح مي دهد.

يكبار هم كه شده به خودمان بياييم و اين سئوال را از خود بپرسيم با نابودي جنگل ها پس حيوانات به كجا بروند؟؟ سهم آنها از كره زمين چه مي شود؟

هستند كساني كه به نگهداري حيوان و پرنده در خانه مي پردازند. من توصيه ميكنم اگر علاقمند به حيوانات و پرندگان هستيد به جاي اينكه آنها را در خانه زنداني كنيد به طبيعت برويد براي آنها درخت بكاريد.حيوان جايي زندگي مي كند كه درخت و پوشش گياهي باشد. مناطقي كه ما الان به عنوان شهر يا روستا در آنها زندگي مي كنيم سرزمين هايي كه ما از آنها به عنوان زمين كشاورزي و ويلا استفاده مي كنيم تا همين 100 سال پيش محل زندگي گونه هاي مختلف حيواني مثل بز كوهي بودند. ما نه تنها محل زندگي آنها را تصرف كرده ايم. بلكه آنها را از بين برديم.

بياييد با كاشت درخت بلوط اين خطاي نسل هاي گذشته را جبران كنيم!

 

9. افزايش شادي و سلامت روان:

يكي از دلايل شاداب بودن مردم كشورهاي جهان طبيعت سرسبز آنهاست. نگاهي به شاداب ترين كشورهاي جهان مثل سوئيس، فنلاند، سوئد، آلمان كه در اروپاي سبز زندگي مي كنند هر چند كشورهايي هستند كه به لحاظ اقتصادي در سطح بالايي هستند اما نمي توان نقش طبيعت سرسبز را در شادابي آنها بي تاثير دانست بدون شك همين طبيعت زيبا و سرسبز باعث آرامش فكري و در نتيجه پيشرفت آنها شده.

 

10. بلوط منبع غذايي دام

 

جنگل هاي بلوط بهترين مركز پرورش دام هستند. دامداراني كه در مناطق جنگلي مثل زاگرس زندگي مي كنند خيلي كم به علوفه دام نياز دارند. چرا كه گوسفند و بز از برگ و ميوه درختان بلوط به عنوان منبع غذايي استفاده مي كنند.هر چند همين دامداران به گله هايشان بزرگترين عامل نابودي و جلوگيري از رشد و رويش درخت جديد بلوط هستند.

اما اگر با مديريت درست مراتع به اين دامداران فرهنگ سازي و آموزش داده داده شود مي توانندهر سال چندين هزار درخت بلوط بكارند و به رشد و گسترش جنگل ها كمك كنند. جنگل هايي كه بهترين منبع غذايي براي دام آنها به شمار مي آيد.

 

11. چون درختان بلوط را قطع و نابود مي كنيم!!

مهمترين پاسخي كه به سئوال چرا بايددرخت بلوط بكاريم) مي توان ارائه كرد. اينكه چون ما عامل اصلي نابودي درختان بلوط هستيم. طبيعت قادر به دفاع كردن و حفظ خود هست. اگر انسان آن را تخريب نكند اگر انسان در طبيعت مداخله نكند. ما با ابزار و ماشين آلات صنعتي و ايجاد آلاينده هاي شيمايي و توهم برتري بودن هر سال در حال نابودي طبيعت هستيم. به همان اندازه كه در نابودي طبيعت و جنگل هاي بلوط نقش داريم در كاشت درخت بلوط و نگهداري از آنها موظفيم.

شايد با خودتان بگويد كه من نقشي در نابودي و تخريب جنگل هاي بلوط ايران ندارم. اما در جوابتان بگويم كه شما با سكوت كردن در برابر اين اقدامات مخرب نقش پر رنگي در نابودي طبيعت داريد. ما از اين درختان و جنگل ها سهم داريم پس بايد به اندازه سهم خود از آنها دفاع كنيم!

12- جنگل هاي بلوط مرز طبيعي بين مناطق گرمسير و سردسير هست!

اگر به نوار زاگرس دقيت كرده باشيد زاگرس با پوشش جنگلي بلوط مرز طبيعي بين هواي گرم و هواي سرد هست. در حقيقت زاگرس با جنگل هاي بلوط خود هواي گرم را دريافت و به هواي سرد تبديل مي كند و آنها را به مناطق سردسير مي فرستد. حالا تصور كنيدكه پوشش جنگلي زاگرس از بين برود اين هواي گرم به راحتي به مناطق سردسير نفوذ مي كند و آنها را نيز تبديل به مناطق گرم و خشك مي كند. پس زاگرس كمربندي دفاعي در مقابل هواي گرم جنوب هست. براي مثال اگر كمربند سبز زاگرس مثل جنگل هاي بلوط كهگيلويه و بويراحمد نابود شود به راحتي هواي گرم جنوب ايران به مناطق سردتري مثل اصفهان و شيراز، لرستان، كرمانشاه و .. نفوذ مي كند و اكوسيستم اين منطقه را نيز مختل مي كند.

به نظر شما چرا بايددرخت بلوط بكاريم. نظرات و ديدگاه هاي خود را در اين زمينه از بخش نظرات با آي بلوط در ميان بگذاريد.

سوالات متداول كاربران درباره مويك 3

۲۲ بازديد

سوالات متداول كاربران درباره مويك 3

در اين محتوا به مهمترين سوالات متداول كاربران درباره مويك 3 پاسخ مي دهيم. مويك 3 محصول جديد كمپاني DJI مي باشد كه در آينده نه چندان دور داستان هاي زيادي از آن شنيده مي شود. كوادكوپتري كه در دو نسخه استاندارد و Mavic 3 Cine عرضه مي شود. فيلم هاي Apple ProRes به همراه پروازهاي 46 دقيقه برجسته ترين ويژگي هاي اين هلي شات به حساب مي آيند در پايين به مهمترين سوالات كاربران درباره مويك 3 پاسخ داده ايم كه مطمئنا اين سوالات ذهن شما را هم درگير كرده اند. همراه ما باشيد از نمايندگي محصولات DJI در ايران.

dji mavic 3 FAQ djiland com a

مويك 3 چه ويژگي هاي جديدي نسبت به مويك 2 دارد؟

كوادكوپتر حرفه اي مويك 3 برترين مدل DJI در ميان پهپادهاي سرگرمي و فيلم برداري است. Mavic 3 در مقايسه با مويك 2 عملكرد بهتري از نظر دوربين دارد، يك دوربين Hasselblad با سنسور 4/3 CMOS و يك دوربين تله فوتو معادل 24 ميلي متري نور اضافي را به طور قابل توجهي بهبود بخشيده است. مويك 3 قادر به ضبط ويديوهاي 5.1K / 50fps و 4K / 120fps است. علاوه بر اين Mavic 3 Cine حتي از كدك Apple ProRes 422 HQ پشتيباني مي كند كه كيفيت تصوير بالاتر و انعطاف پذيري بيشتري را در پس پردازش ارائه مي دهد. علاوه بر سيستم دوربين، مويك 3 همچنين تجربه پروازي بهبود يافته قابل توجهي را ارائه مي دهد. مدت زمان پرواز به 46 دقيقه افزايش يافته است و سيستم جديد O3 + برد انتقال ويدئو را تا فاصله 15 كيلومتر افزايش مي دهد. جلوگيري از موانع به يك سيستم واقعاً همه جانبه با APAS 5.0 قدرتمندتر و بازگشت بهبوديافته براي ايجاد ايمني بيشتر در حين پرواز تكامل يافته است.

مويك 3 از كدام برنامه DJI پشتيباني مي كند؟

برنامه هميار خلبان DJI Fly

مويك 3 در چند نسخه عرضه مي شود و چه تفاوت هايي دارند؟

مويك 3 در دو نسخه موجود است. مويك 3 استاندارد و DJI Mavic 3 Cine كه مدل مويك 3 سين از كدك Apple ProRes 422 HQ پشتيباني مي كند. و با يك فضاي داخلي SSD يك ترابايتي يكپارچه براي ذخيره سازي داده ها با سرعت بالا عرضه مي شود.

آيا Mavic 3 Cine از كنترلر DJI RC N1 پشتيباني مي كند؟

بله

آيا مويك 3 از عينك گاگلز و كنترلر dji motion controller پشتيباني مي كند؟

بله

هنگام استفاده از قفل گيمبال يكپارچه مويك 3 چه مواردي را بايد در نظر بگيرم؟

مويك 3 داراي قفل گيمبال داخلي براي جلوگيري از لرزش گيمبال 3 محوره و دوربين است كه يك لايه امنيتي اضافي در هنگام حمل و نقل و ذخيره سازي ايجاد مي كند.
1. دماي معمولي عملكرد قفل گيمبال 10- درجه سانتيگراد تا 40 درجه سانتيگراد است. اگر دما خارج از اين محدوده باشد، قفل ممكن است به درستي قفل يا باز نشود. برنامه DJI Fly به شما يادآوري مي كند كه از آن در محدوده دما استفاده كنيد. در مواقع اضطراري خاص مي توانيد سه محور را به صورت دستي و بدون آسيب رساندن به خود گيمبال حركت دهيد. اما اين توصيه نمي شود.
2. قفل گيمبال يكپارچه را مي توان به صورت دستي باز كرد. اگر اين اتفاق افتاد، هواپيما را روشن و سپس دوباره خاموش كنيد تا دوباره قفل شود.
3. پس از قفل شدن گيمبال، محورها ممكن است لرزش داشته باشند.

بهترين راه براي استخراج فيلم ها و تصاوير از حافظه SSD مويك 3 Cine چيست؟

از كابل داده 10 گيگابايت بر ثانيه DJI براي اتصال پهپاد به رايانه از طريق درگاه USB-C استفاده كنيد. مطمئن شويد كه سرعت دستگاه ذخيره سازي بيشتر از 700 مگابايت بر ثانيه است. ساير كابل ها توصيه نمي شود، زيرا ممكن است انتقال فايل ها بيشتر طول بكشد و انتقال با سرعت بالا پشتيباني نشود.

چگونه مي توانم از دوربين تله فوتو دي جي اي مويك 3 استفاده كنم؟

دوربين تله فوتو فقط در حالت كاوش در دسترس است. به محض اينكه حالت كاوش فعال مي شود و زوم دوربين از 7 برابر بيشتر مي شود، مويك 3 به طور خودكار به دوربين تله فوتو سوئيچ مي كند.

آيا مي توانم با استفاده از حالت كاوش عكس هاي خام بگيرم؟

خير

آيا حالت كاوش ويدئوهاي ثبت شده با كدك Apple ProRes را پشتيباني مي كند؟

خير

محدوده انتقال مويك 3 چقدر است؟

هنگام استفاده از كنترلر DJI RC N1 يا DJI RC Pro محدوده انتقال برابر با 15 كيلومتر مي باشد.

آيا هر يك از نسخه هاي مويك 3 از چندين كنترل از راه دور به طور همزمان پشتيباني مي كند؟

خير

پروانه هاي مويك 3 چه تغيري كرده اند؟

پروانه ها بازسازي شده اند و اكنون لبه ها كمي نرم تر شده اند كه اولا صداي وزوز را كاهش مي دهند، ثانيا هنگام ايجاد حادثه و برخورد با اشياء و افراد آسيب كمتري وارد مي كند.

هنگام استفاده از پروانه هاي مويك 3 بايد به چه نكاتي توجه كرد؟

براي اطمينان از ايمني پرواز ملخ ها به موقع تعويض شوند، به خصوص اگر ملخ ها دچار شكستگي شده يا حالت آيروديناميكي خود را از دست داده باشند.

نحوه نصب صحيح ملخ هاي مويك 3 چگونه است؟

ملخ هايي كه داراي علامت خاكستري هستند به موتورهاي با علامت خاكستري و ملخ هاي فاقد علامت را به موتورهايي كه علامت ندارند وصل كنيد. البته برنامه DJI Fly يك اعلان مربوط به تائيد نصب ملخ ها براي شما ارسال مي كند.

زمان پرواز مويك 3 چگونه محاسبه شد؟

زمان پرواز 46 دقيقه در يك محيط كنترل شده ثبت شد. شرايط ويژه آزمايش زمان پرواز به شرح زير است:
بدون باد، در سطح دريا، سرعت ثابت هوا 32.4 كيلومتر در ساعت، APAS خاموش، AirSense خاموش، پارامترهاي دوربين تنظيم شده روي 1080p / 24fps، حالت ويديو خاموش و زمان پرواز از سطح شارژ 100٪ تا 0٪ محاسبه شد. نتايج ممكن است بسته به محيط، سناريوي مورد نظر و نسخه سيستم عامل متفاوت باشد.

چه نوآوري هايي در سيستم تشخيص موانع مويك 3 نسبت به نسل قبلي مشاهده مي شود؟

مويك 3 مي تواند موانع را در همه جهات با دقت بسيار بالايي تشخيص دهد. چندين حسگر با محدوده تشخيص فراتر به Mavic 3 كمك مي كنند تا زودتر به موانع واكنش نشان دهد. در محيطي با نور خوب، كوادكوپتر مويك 3 مي‌تواند سريع‌تر و روان‌تر از موانع دوري كند و عكس‌هايي با ثبات بگيرد، حتي زماني كه به پهلو يا عقب پرواز مي‌كند.

Active Track 5.0 چه تغيراتي نسبت به نسل قبلي دارد؟

ActiveTrack5.0 سوژه ها را بدون توجه به اينكه پهپاد در حال حركت به جلو، عقب، چپ يا راست است، رديابي مي كند. ActiveTrack 5.0 همراه با جديدترين فناوري تشخيص سوژه، از چندين حسگر بينايي به طور همزمان براي تشخيص يك سوژه، متمايز كردن آن از ساير اشياء و ثابت كردن سوژه در تصوير استفاده مي كند. مويك 3 قادر است در تمام جهات رديابي كند و به آرامي زواياي رديابي را براي نتايج طبيعي تر تنظيم كند. به لطف الگوريتم‌هاي جديد تشخيص محيط و سوژه، Mavic 3 زودتر به حركات سوژه و تغير موقعيت هاي آن واكنش نشان مي‌دهد و يك مسير رديابي بهينه را از قبل برنامه‌ريزي مي‌كند تا فيلمي نرم و پايدار ثبت كند.

چه نوآوري هايي در عملكرد بازگشت مويك 3 به خانه بهبود يافته است؟

مويك 3 هنگام پرواز از محيط اطراف نقشه هايي تهيه مي كند كه پس از بررسي اين نقشه ها يك مسير بازگشت امن و كاملا كم مصرف را براي بازگشت به خانه انتخاب مي كند.

چگونه از شارژر قابل حمل DJI 65W استفاده كنم؟

شارژر قابل حمل DJI 65W با يك كابل USB-C 65 واتي براي شارژ باتري Mavic 3 ارائه مي شود. با اتصال USB-A بيشتر و كابل داده USB-C موجود در باكس بسته بندي محصول، كنترل از راه دور نيز مي تواند همزمان شارژ شود. توصيه مي كنيم از يك كابل USB-C استاندارد براي شارژ باتري هوشمند پرواز مويك 3 استفاده كنيد.

چقدر طول مي كشد تا باتري هوشمند پرواز مويك 3 به طور كامل شارژ شود؟

هنگام استفاده از شارژر قابل حمل DJI 65W، تقريبا 96 دقيقه طول مي كشد تا باتري به صورت كامل شارژ شود.

مهمترين ويژگي هاي كيف حمل مويك 3 چيست؟

كيف حمل و نقل قابل تبديل دي جي اي را مي توان به عنوان يك كيف شانه اي و كوله پشتي براي رفع نيازهاي مختلف كاربران هنگام حركت استفاده كرد.
ساختار و پيكربندي كيف شانه به گونه اي است كه فضاي كافي براي نگهداري مويك 3 و تمامي لوازم جانبي و مورد نياز براي پرواز را فراهم مي آورد. همچنين به شما فرصت مي دهد تا خيلي راحت به پهپاد و اقلام همراه آن دسترسي پيدا كنيد.

آيا مي توان از شارژرهاي ديگر با پورت USB-C براي شارژ باتري مويك 3 استفاده كرد؟

بله. براي شارژ كارآمد، توصيه مي كنيم از شارژر قابل حمل DJI 65W استفاده كنيد. از شارژرهاي ديگر با توان 60 وات و بيشتر كه از پروتكل PPS/PD پشتيباني مي كنند نيز مي توان استفاده كرد.

بزرگترين گيتاريست هاي فلامنكو نواز

۸ بازديد

فلامنكو نوعي هنر آهنگ و رقص مشهور در جهان است كه در جنوب اسپانيا توسعه يافته است. بعداً  اين ساز به دليل تنظيمات ابزاري خود عمدتا به گيتار فلامنكو مشهور شد. اگرچه اين موضوع مورد بحث هاي زيادي قرار گرفته است اما اعتقاد گسترده اي وجود دارد كه ريشه هاي اسرار آميز فلامنكو را مي توان در اندلس و مورسيا در زمان اشغال عرب ها در شبه جزيره جنوبي ايبري در جنوب جستجو كرد و آنچه حاصل مي شود تلفيقي منحصر به فرد از تأثيرات موسيقي از فرهنگ هاي مختلف خواهد بود.

بسياري از آنچه ما امروزه به عنوان فلامنكو مي شناسيم در طي قرن ها از داستان خانواده هاي كولي كه فقط در دو قرن گذشته ثبت شده اند منتقل شده است. گيتار فلامنكو در قرن نوزدهم به عنوان قطعه اي اساسي از هنر به عنوان همراهي با خوانندگي و رقص تبديل شد. تقريباً در آغاز قرن بيستم بود كه نواختن گيتار به عنوان نوعي محبوب از بيان خلاق موسيقي شناخته شد. گيتار علاوه بر همراهي با آواز و رقص فلامنكو، ابزاري است كه در طول زمان تكامل يافته است.

 در دهه 70 بود كه به لطف نوازندگاني مانند پاكو دو لوسيا، معلم و مرجع بسياري از گيتاريست ها و هنرمندان مورد احترام فلامنكو به حداكثر شكوه خود رسيد. بسياري از استادان معروف گيتار فلامنكو آمده اند و رفته اند. در اين مقاله من نظر خود را در مورد بهترين گيتاريست هاي فلامنكو به اشتراك مي گذارم. منطقي است كه نمي توان تمام استادان فلامنكو را در اين ليست جا داد و من نيز به معرفي چند تن از آنها اكتفا مي كنم.

 

بهترين گيتاريست هاي فلامنكو

رامون مونتويا (1879-1949)

هيچ بحثي درباره گيتاريست هاي فلامنكو بدون ذكر نام رامون مونتويا كامل نخواهد بود. دوست و گيتاريست كلاسيك يعني ميگوئل لوبت، چشم او را به امكانات اين ساز باز كرد. مونتويا خودش در زمينه گيتار كلاسيك آموزش ديده بود اما تكنيكي را تحت تأثير موسيقي كولي سنگين توسعه داد. اين تركيب سبك ها  به عنوان پايه اي براي نوازندگي گيتار فلامنكو مدرن بود. در زمان اجراي كنسرت اصلي و انفرادي وي بود كه محبوبيت گيتار در اسپانيا بالا رفت.

بسياري از منتقدان او را بنيانگذار تكنوازي گيتار فلامنكو مي دانند و او را به دليل سبك هاي Taranta ، Minera و Rodena تحسين مي كنند. آثار و اجراهاي رامون مونتويا او را به عنوان يكي از استادان بزرگ گيتار فلامنكو و تاثيرگذارترين مبتكر آن در قرن بيستم معرفي كرد. با توجه به دستاوردهاي پيشگام او جاي تعجب نيست كه اكثرا او را پدر بنيانگذار گيتار فلامنكو مدرن مي دانند.

 

 

سابيكاس (1912-1990) Sabicas

2 1

سابيكاس يكي ديگر از نابغه هاي فلامنكو است كه نام اصلي آن Agustín Castellón Campos ميباشد. وي شروع به يادگيري نواختن گيتار فلامنكو در سن پنج سالگي بدون بهره مندي از تدريس خصوصي كرد. او اولين اجراي خود را تنها دو سال بعد  در هفت سالگي انجام داد. آگوستين در جواني استعداد فوق العاده اي از خود نشان داد و در نوجواني تكنيك خود را توسعه داده بود. هنگامي كه جنگ داخلي اسپانيا در سال 1936 شروع شد او كشور را ترك كرد و به آمريكاي جنوبي مهاجرت كرد.

بعداً او به مكزيك آمد ازدواج كرد و مدتي در آنجا زندگي كرد. او و خانواده اش سرانجام در نيويورك مستقر شدند، جايي كه حرفه موسيقي او شكوفا شد. سابيكاس يكي از پيشگاماني بود كه به فلامنكو و گيتار در خارج از اسپانيا به ويژه در قاره آمريكا كمك كرد. او يك نابغه گيتار فلامنكو بود و قبل از اينكه شهرت خود را به دست آورد فلامنكو فقط در چند حلقه شناخته مي شد. هيچ هنرمند مشهور فلامنكو به جز مونتويا روي او تأثير نگذاشت  و اين در تركيبات منحصر به فرد و پيچيده او مشهود بود.

 

پاكو دي لوسيا (1947-2014)

3 1

نام اصلي او فرانسيسكو سانچز گومز بود و شكي نيست كه او كسي است كه فلامنكو را در سرتاسر جهان به شهرت رساند. او به عنوان پيشگام در سبك جديد فلامنكو نيز شناخته شد و اولين برخورد خود را با سبيكاس در مالاگا در 11 سالگي انجام داد. كار حرفه ايي  او پس از برنده شدن جايزه ويژه جشنواره فلامنكو در Jerez de la Frontera در سال 1959 هنگامي كه تنها 12 سال داشت آغاز شد. او در نيويورك براي دومين بار با سابيكاس را ملاقات كرد كه به او توصيه كرد موسيقي خود را به جاي كپي يا تفسير آثار استادان گذشته پيدا كند.

اين يك نقطه عطف مهم در زندگي او به عنوان يك موسيقيدان شد. او سعي كرد عناصري از ساير سبك هاي موسيقي مانند جاز را معرفي كند تا جذابيت بيشتري در فلامنكو ايجاد كند. او با گيتاريست هاي ديگر آل دي ميولا و جان مك لاگلين همكاري كرد كه به دليل فعاليت هاي پيشگامانه خود در تركيب جاز مشهور بودند. همكاري هاي او با ساير گيتاريست ها و نوازندگان موفق تا اواخر دهه 70 او را به يكي از مشهورترين و بهترين گيتاريست هاي فلامنكو خارج از اسپانيا تبديل كرد. در اوايل دهه 80 او به همراه برادرانش په په و رامون يك سكست موفق را تشكيل دادند.

پس از انتشار برخي از آلبوم ها آنها تا اواخر دوران حرفه اي خود به سفرهاي بين المللي پرداختند. در اين دوره او در برخي از اجراهاي بسيار تحسين شده شركت كرد. او همچنان به دريافت نشان و جوايز ادامه داد، از جمله اينكه توسط مجله بيلبورد به عنوان يكي از 30 هنرمند تأثيرگذار لاتين در همه دوران مورد استقبال قرار گرفت.

 

ويسنته آميگو (1967)

4 1

نام كامل وي ويسنته آميگو ژيرول است و وي فعاليت موسيقي خود را به عنوان گيتاريست همراه با خوانندگان معروف فلامنكو آغاز كرد. او بعداً به توليد آلبوم هاي آنها روي آورد. ويسنته فعاليت انفرادي خود را در سال 1988 آغاز كرد و در جشنواره هاي مختلف موسيقي جوايزي كسب كرد. در سال 1991، ويسنته اولين آلبوم خود را با عنوان De mi Corazón al Aire (از بيرون از قلب من) توليد كرد و از آن زمان تقريباً دوازده آلبوم منتشر كرده بود كه مورد استقبال گسترده قرار گرفت. سبك او به دليل وفاداري به صداي سنتي كولي فلامنكو مشهور است.

او به عنوان يكي از پركارترين هنرمندان ضبط موسيقي فلامنكو امروز شناخته مي شود و در طول دوران حرفه اي خود چندين جايزه مهم را كسب كرده است. حرفه هنري اين گيتاريست فلامنكو مملو از موفقيت ها و تقديرها و همچنين همكاري با برجسته ترين چهره هاي موسيقي است. او در رويدادهاي متعددي مانند جشنواره بين المللي “افسانه هاي گيتار” ، جايي كه باب ديلن ، كيت ريچاردز ، پاكو د لوسيا و بسياري ديگر نيز شركت كرده اند اجرا داشته است. ويسنته آميگو همچنين نامزد دريافت گرمي لاتين در بخش بهترين آلبوم فلامنكو شده است.

 

جرونيمو مايا (1977)

جرونيمو در خانواده اي با سابقه فلامنكو قوي و داراي ميراث كولي اسپانيايي متولد شد. او از نوادگان ماسترو رامون مونتويا است. عموي بزرگ او خواننده معروف فلامنكو به نام Ricardo Losada el Yunque بود و فليپه پدرش يك گيتاريست حرفه اي كلاسيك است. او مانند سابيكاس  يادگيري گيتار را در سن پنج سالگي آغاز كرد و اولين اجراي عمومي خود را در مادريد در سن هفت سالگي به عنوان بخشي از كنسرت سازماندهي شده توسط Cumbre Flamenca انجام داد.

از كودكي او آموزش رسمي را در Conservatorio Superior de Música de Madrid و در عين حال كه پدرش او را راهنمايي مي كرد  فرا گرفت. جرونيمو جوان همچنين مهارت زيادي در آهنگسازي موسيقي اصلي نشان داد. در سن 22 سالگي او يكي از كساني بود كه به همراه انريكه مورنته و پاكو دي لوسيا در اداي احترام به Maestro Sabicas در كارنگي هال در نيويورك اجرا كردند. پس از آن او تورهاي بين المللي را آغاز كرد و در سال 1999 به عنوان هنرمند جوان با استعداد مادريد به رسميت شناخته شد.

 

 پپه هابيچوئلا

5 1

من ليست خود را با يكي از با استعدادترين گيتاريست هاي فلامنكو مدرن امروز جمع بندي مي كنم. و او كسي نيست جز پپه هابيچوئلا كه همگان او را يك نابغه فلامنكو كلاسيك مي دانند. وي نواختن گيتار را در غارهاي ساكرومونته در گرانادا آغاز كرد و هنرمنداني مانند كاراكول يا والدراما را همراهي كرده است و دهه ها را با انريكه مورنته گذرانده است. از آثار او مي توان به A Mandeli ، Habichuela en rama يا Yerba Güena اشاره كرد، آلبومي كه او با آن توانست موسيقي فلامنكو و موسيقي كلاسيك هند را در هم آميزد.