دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت

خريد كوادكوپتر، هلي شات، پهپاد

شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت

۹ بازديد

دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي Elite مطابق با تكنولوژي اسمز معكوس (Reverse Osmosis) طراحي شده است و با حذف ذرات معلق (مثل شن و ماسه، گل و لاي، زنگ آهن و ذرات ناشي از پوسيدگي لوله ها) گازهاي شيميايي (مانند كلر) تركيبات مضر موجود در آب (نظير نيترات، آرسنيك، سرب و ساير فلزات سنگين)‌ قادر است سنگيني (TDS) و سختي (TH) آب را تا حد قابل توجهي كاهش دهد. دقت حذف ناخالصي‌هاي محلول در آب توسط آكواجوي، يك دهم نانومتر (۰٫۰۰۰۱۱ميكرون) است. اين دستگاه قادر است مزه شوري (ناشي از غلظت يون كلر)، تلخي (ناشي از نمك‌هاي منيزيم)، گنديدگي (ناشي از املاح آلي موجود در آب) و مزه گس (ناشي از آلومينيوم و آهن محلول) موجود در آب شرب را از بين برده و آب تقريبا خالص را براي مصرف كننده تامين نمايد.

در بسياري از مناطق آب هاي لوله كشي فشار لازم براي ورود به فيلترهاي دستگاه تصفيه آب را ندارند، اين دستگاه داراي يك پمپ تامين فشار مي باشد كه اين كاستي را جبران مي كند و فشار لازم را فراهم مي آورد. تامين 8 ليتر آب در ساعت از ويژگي هاي خوب اين دستگاه است كه معادل آن در روز حدود 200 ليتر مي باشد. و شما مي توانيد نياز خود را نسبت به ظرفيت آبدهي اين دستگاه به راحتي محاسبه كنيد.كه آيا اين دستگاه قادر به تامين آب مصرفي خانواده يا محل كار شما مي باشد يا نه؟

بهداشت جهاني توصيه مي كند كه از مواد كاملا بهداشتي و غير مضر براي ساخت مخزن دستگاهاي تصفيه آب استفاده كنند، كه شركت سازنده اين مورد را به خوبي رعايت كرده و از نوعي پلاستيك براي ساخت آن استفاده مي كند. اين پلاستيك كه با نام فود گريد (Food Grade) شناخته مي‌شوند، در بسته‌بندي مواد غذايي مورد استفاده قرار مي‌گيرند. پلاستيك فود گريد از پلي‌اتيلن و پلي‌استر يا اين دو ماده به همراه متالايز ساخته مي‌شود. اين دستگاه همچنين به كليد فشار پايين يا لو پرشر سوييچ (Low Pressure Switch) مجهز مي‌باشد. وظيفه‌ي سوييچ فشار پايين، اطمينان از وجود حداقل فشار آب در ورودي دستگاه است. چنانچه در ورودي دستگاه آب وجود نداشته باشد، پمپ در صورت روشن بودن خشك كار مي‌كند و قطعات داخلي آن فرسوده شده و از بين مي‌روند.

استفاده آسان با امكانات بيشتر

دستگاه تصفيه آب 5 مرحله aquajoy Elite به كليد فشار بالا يا هاي پرشر سوييچ (High Pressure Switch) مجهز مي‌باشد.  وظيفه اين كليد، جلوگيري از بالا رفتن بيش از حد فشار موجود در مدار دستگاه تصفيه آب مي‌باشد. علاوه بر اين داراي يك منبع ذخيره آب ۱۲ ليتري مي‌باشد. جداره داخلي منبع ذخيره آب اين دستگاه از پلي‌اتيلن ساخته شده است. به دليل ماهيت غيرفعال پلي‌اتيلن و عدم واكنش پذيري آن با مواد ديگر، اين ماده گزينه بسيار مناسبي جهت استفاده براي مصارف بهداشتي و آشاميدني مي‌باشد. غيرفعال بودن پلي‌اتيلن سبب شده خصوصيات آب تغيير نكند و بو و مزه به آن اضافه نشود. به همين دليل از اين ماده براي ساخت منبع ذخيره آب، مخزن فيلتر تصفيه آب، سپتيك تانك، لوله آب و اتصالات رزوه‌اي و جوشي استفاده مي‌شود.

در ورودي آب تصفيه كن يك شير برقي قرار گرفته است. اين شير برقي وظيفه قطع جريان آب را هنگام بالا رفتن يا پايين آمدن بيش از حد فشار به عهده دارد. لازم به ذكر است كه شير برقي به شكل مستقل امكان انجام اين موارد را ندارد و فرمان را از كليد فشار پايين و كليد فشار بالا دريافت مي‌كند. خروجي پساپ دستگاه به يك كپسول پساب منتهي مي شود كه وظيفه مهمي بر عهده دارد و ميزان خروجي دستگاه به فاضلاب را كنترل مي كند.

در بسياري از موارد، آب خروجي از دستگاه تصفيه آب خانگي ، بيش از حد فيلتر مي‌شود و ممكن است ذائقه پسند نباشد. براي رفع اين مشكل در دستگاه تصفيه آب آكواجوي، يك شير بين ورودي و خروجي فيلتر غشايي قرار گرفته است. با استفاده از اين شير مي‌توان مقداري از آب فيلتر شده اوليه را به آب تصفيه شده نهايي اضافه كرد تا مقداري املاح به خروجي نهايي افزوده گردد و تلخي آب از بين برود.

فيلترهاي اول، دوم و سوم به صورت خطي و بدون هوزينگ هستند. بنابراين با توجه به عدم نياز اين فيلترها به باز و بسته شدن و نداشتن هوزينگ، احتمال ايجاد نشتي با گذشت زمان در آن‌ها منتفي مي‌باشد. فيلترهاي خطي به صورت مجموعه هوزينگ و كارتريج ارايه شده و امكان جدا كردن آن‌ها از يكديگر وجود ندارد. بنابراين پس از پايان عمر آن بايد به كلي تعويض شود.

اتصالات مورد استفاده در لوله‌كشي Aquajoy Elite از نوع اتصال سريع يا كوييك كانكت (Quick Connect) مي‌باشند. اين اتصالات علاوه بر سهولت در نصب و راه‌اندازي دستگاه، آب‌بندي درست دستگاه را نيز تضمين مي‌كنند.

دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت با استفاده از قطعات برقي تايواني تحت ليسانس كانادا در ايران مونتاژ شده است. اين دستگاه قادر است در محيط با دماي بين ۵+ تا ۵۰+ درجه سانتي‌گراد كار كند.

مراحل تصفيه آب در دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت

در اولين مرحله از فيلتراسيون در اين دستگاه تصفيه آب آكواجوي مدل اليت، فيلتر اليافي يا P.P. قرار دارد. اين فيلتر اليافي درون يك محفظه پلاستيكي قرار گرفته است و به مجموعه اين محفظه و الياف پلي‌پروپيلن موجود در آن، فيلتر خطي يا اينلاين (in-line) گفته مي‌شود. دقت فيلتراسيون اين فيلتر 5 ميكرون (ميكرومتر) بوده كه مي‌تواند ذرات بزرگ تر از 5 ميكرون را در ابتداي ورود به دستگاه تصفيه آب حذف نمايد.

فيلتر اليافي از تنيدگي و در هم فشرده شدن الياف پلي پروپيلن ساخت شده است. فشردگي فيلترهاي اليافي مي‌تواند منافذ موجود در آن را تا ۱ ميكرومتر كاهش دهد. بنابراين الياف پلي‌پروپيلن فشرده شده گزينه‌اي مناسب جهت حذف رسوب موجود در آب تا اندازه‌هاي نزديك به ۱ ميكرون مي‌باشد. دومين مرحله از فيلتراسيون اين دستگاه آب تصفيه كن 5 مرحله اي aquajoy توسط فيلتر كربن فعال قرار مي‌گيرد. اين فيلتر قادر است كلر، گازهاي شيميايي محلول در آب، مواد شيميايي آلي، تري هالومتان ها (محصول فرعي كلرزني)، آفت كش ها، بو و طعم نامطبوع آب را حذف كند. لازم به ذكر است كه كربن موجود در فيلترهاي آكواجوي، از پوست نارگيل ساخته مي‌شوند و به Coconut Shell Carbon مشهور هستند. لذا منشا كاملا گياهي داشته و هيچ نوع تركيب زيان آوري به آب وارد نمي‌كنند.

كربن فعال تخلخل بسيار بالايي دارد به طوري كه مجموع مساحت سطح ۱ گرم كربن فعال ۳ هزار مترمربع مي‌باشد. كربن فعال در چهار شكل پودري، گرانولي، ميله‌اي و بلوكي ساخته مي‌شود. در مصارف خانگي، معمولا كربن فعال پس از استفاده تعويض مي‌شود اما در صنايع مي‌توان با روش‌هايي مانند استفاده از بخار و دي‌اكسيد كربن، آن را احيا نمود و دوباره مورد استفاده قرار داد. در سومين مرحله از فيلتراسيون در دستگاه تصفيه آب آكواجوي اليت، فيلتر اليافي ۱ ميكرون قرار دارد. اين فيلتر اليافي همانند فيلتر مرحله اول داراي قطري در حدود ۶ سانتي‌متر و ارتفاع ۲۰ سانتي‌متر مي‌باشد. دقت فيلتراسيون اين فيلتر P.P. يا اليافي ۱ ميكرون (ميكرومتر) بوده كه مي‌تواند ذرات بزرگ تر از ۱ ميكرون را در ابتداي ورود به دستگاه تصفيه آب حذف نمايد. ذرات معلق و آلاينده‌هاي شناور در آب كه در مرحله اول از آب حذف نشده اند، در اين مرحله از آب حذف مي‌شوند و آب كاملا زلال و شفاف مي‌شود.

استفاده از فيلتر اسمز معكوس براي تصفيه آب

در مرحله چهارم از فيلتراسيون در دستگاه آب تصفيه كن مدل aquajoy Elite فيلتر اصلي يعني اسمز معكوس قرار دارد. فيلتر اسمز معكوس (Reverse Osmosis) يا ممبران RO از چندين لايه با تراكم بسيار بالا تشكيل شده است و عبور آب از آن باعث مي‌شود نيترات، آرسنيك، سرب، جيوه و ساير ناخالصي‌هاي محلول در آب و فلزات سنگين مضر در آب در اين مرحله از آب حذف شوند. سختي مضر آب كه باعث رسوب گذاري در كتري و چاي ساز و … مي‌شود حذف شده و آب سنگين به آب سبك و گوارا تبديل مي‌شود. دقت اين فيلتر «يك دهم نانومتر» است.

اسمز معكوس فرآيندي است كه در طي آن مي‌توان محلولي (در اينجا آب ناخالص) را از يك غشاء نيمه تراوا عبور داد و حلال خالص به دست آورد. بارزترين نمونه اين فرآيند، شيرين سازي آب شور دريا مي‌باشد. بنابراين از اسمز معكوس مي‌توان به عنوان يك روش جدا سازي ناخالصي از آب نام برد. در فرآيند اسمز معكوس، آب خام توسط فشار حاصل از كاركرد پمپ به غشاء نيمه تراوا وارد مي‌شود. با توجه به بافت غشاء نيمه تراوا، تنها آب خالص امكان عبور از آن را پيدا مي‌كند و ذرات و ناخالصي‌ها در سمت ديگر غشا باقي مي‌ماند. فرآيند اسمز معكوس قادر است كل مواد جامد محلول (TDS) در آب را تا ۹۹ درصد كاهش دهد. بنابراين انواع باكتري‌ها نظير ويروس و ميكروب به صورت صد در صد از آب حذف خواهند شد. در نتيجه اين فرآيند مي‌تواند به راحتي جايگزين روش تقطير شده و در مصارف پزشكي و صنايع حساس مورد استفاده قرار گيرد. لازم به ذكر است كه به دليل آب‌بند نشدن كامل المان اسمز معكوس درون محفظه خود، ممكن است مقداري از ناخالصي به آب خالص وارد شود.

غشاء اسمز معكوس معمولا با استفاده از استات سلولز يا سولفون پوشيده شده با پلي‌آميدهاي آروماتيك ساخته مي‌شوند. اين غشاء لازم است در برابر تغييرات pH، فشار بالا، مواد شيميايي و مواد بيولوژيكي مقاوم باشد. با توجه به حساسيت غشاء نيمه تراوا لازم است كه پيش از شروع فرآيند اسمز معكوس، آب پيش تصفيه شود. به عنوان مثال وجود فيلتر كربني جهت حذف كلر از آب ورودي به غشا و جلوگيري از هيدروليز شدن غشاء پلي‌آميدي ضروري است.

فيلتر مرحله پنجم دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت از نوع هوزينگي مي‌باشد. براي تعويض فيلتر مرحله پنجم پس از پايان عمر آن نياز به آچار مخصوص مي‌باشد. هوزينگ يا محفظه اين فيلتر با استفاده از آچار مخصوص باز شده و فيلتر مصرف شده با فيلتر جديد تعويض مي‌گردد.

در مرحله پنجم از فيلتراسيون دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت، همانند مرحله سوم يك فيلتر كربني وجود دارد. دانه‌هاي كربن موجود در اين فيلتر بو و طعم نامطبوع آب را كه ممكن است در اثر ماندگي آب در منبع ذخيره به وجود آمده باشد حذف مي‌كنند. اين فيلتر نيست در دستگاه آكواجوي مدل اليت از نوع خطي مي‌باشد.

طرز كار دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت

در دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت آب ابتدا از كليد فشار پايين عبور كرده و به ورودي شير برقي مي‌رسد. در صورت كافي بودن فشار آب ورودي، كليد فشار پايين يا لو پرشر سوييچ، شير برقي را باز مي‌كند. با باز شدن شير برقي، آب وارد فيلتر اليافي 5 ميكرون مي‌شود. اين فيلتر تمامي ذرات بزرگ‌تر از 5 ميكرون را جدا كرده و آب را به فيلتر دوم مي‌رساند.

آب هنگام عبور از فيلتر مرحله دوم، به واسطه وجود كربن فعال، مزه، بو و كلر خود را از دست مي‌دهد. با عبور آب از فيلتر اليافي ۱ ميكرون كه در مرحله سوم قرار دارد، ذرات بزرگ‌تر از ۱ ميكرون از آب حذف مي‌شوند و آب وارد پمپ تقويت فشار مي‌شود.

در دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت پمپ تقويت فشار جهت تامين فشار مورد نياز فيلتر «اسمز معكوس» در مدار قرار گرفته است. فشار خروجي پمپ به حجم آب عبوري از فيلتر اسمز معكوس بستگي دارد اما اين پمپ قادر به تامين حداكثر ۷ بار فشار در سيستم مي‌باشد. پيش از ورود آب توسط پمپ به فيلتر غشايي، يك انشعاب وجود دارد كه به بعد از فيلتر متصل مي‌شود. در اين فاصله شير ميكس قرار گرفته است كه وظيفه كنترل دستي طعم آب را بر عهده دارد.

با تقويت فشار آب توسط پمپ، آب وارد غشاء يا ممبران (Membrane) فيلتر چهارم مي‌شود. فيلتر اسمز معكوس تنها به مولكول‌هاي آب اجازه عبور مي‌دهد. بنابراين عبور دادن آب از آن نيازمند فشار زيادي است. فيلتر اسمز معكوس داراي دو خروجي است. خروجي اول آب خالص تصفيه شده است و دومين خروجي پساب فيلتر مي‌باشد.

هوزينگ فيلتر اسمز معكوس

خروجي اول در وسط هوزينگ يا محفظه به مخزن تحت فشار متصل شده و آب در آن ذخيره مي‌شود. در اين فاصله كليد فشار بالا نيز قرار دارد كه با رسيدن آب به فشار تعيين شده، با فرمان دادن به شير برقي، جريان آب ورودي به دستگاه را قطع مي‌كند. هنگامي كه شير برداشت آب دستگاه تصفيه آب 5 مرحله آكواجوي اليت باز مي‌شود، آب از مخزن خارج شده و با عبور از فيلتر خطي كربن فعال، به مصرف مي‌رسد. فيلتر خطي كربن فعال باعث حذف بوي احتمالي ناشي از ماند آب و پلاستيك بكار رفته در ساخت دستگاه مي‌شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.