به اين دلايل بايد بلوط بكاريم

خريد كوادكوپتر، هلي شات، پهپاد

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

به اين دلايل بايد بلوط بكاريم

۲۳ بازديد

 

 

چرا بايد درخت بلوط بكاريم؟

اشتراك گذاري در شبكه هاي اجتماعي

Share on facebook

Share on linkedin

Share on twitter

Share on whatsapp

Share on telegram

Share on pinterest

در جهاني زندگي مي كنيم كه بيش از 7 ميليارد انسان با 7 ميليارد فكر و برنامه زندگي مي كنند. انسان هايي كه علاوه بر مشكلات اقتصادي و امنيتي مشكل بزرگتري به نام گرم شدن كره زمين دارند. به عنوان يك انسان علاقمند و عاشق طبيعت اگر چه نمي توانم براي اين هفت ميليارد كار مفيدي انجام دهم. اما حداقل مي توانم نقش خود را در جلوگيري از تخريب كره زمين به خوبي ايفا كنم.

براي انساني كه درگير مشكلات اقتصادي زندگي هست. كارگر و راننده اي كه بايد مخارج روزانه ي خانواده خود را تامين كند. پيرمردي كه روي تختي در بيمارستان گلستان اهواز براي نفس هاي بيشتر تلاش مي كند. دانشجوي دكترا كه براي فرار از بيكاري به فكر مهاجرت هست. حرف زدن از خشك شدن زاگرس و جنگل هاي ايران براي اين بخش از جامعه بي معني مي باشد. همه اينها مشكلات بزرگتر و مهمتري از گرم شدن كره زمين يا خشك شدن بلوط هاي زاگرس دارند. هر چند اينها هم دير يا زود اثرات ناشي از خشك شدن جنگل هاي بلوط زاگرس و ديگر پديده هاي زيست محيطي حاكم بر ايران را در زندگي خود لمس خواهند كرد. بدون آنكه متوجه اين مشكل و اثرات آن باشند. يا اصلا حاضر به فكر كردن درباره آن باشند.

مخاطب من در اين مقاله شما علاقمندان به طبيعت هستيد. شمايي كه با همه مشكلات نسبت به آينده اين سرزمين و طبيعت آن احساس مسئوليت مي كنيد. در اين مقاله بررسي چرايي و ضرورت كاشت درخت بلوط مي پردازيم.

1.نقش بلوط در توليد اكسيژن براي كره زمين

 

درختان فقط CO2 را جذب نمي كنند. آنها همچنين بوها و آلاينده هايي مانند اكسيدهاي نيتروژن، آمونياك، دي اكسيد گوگرد و ازن را جذب مي كنند. تخمين زده مي شود كه يك درخت بلوط مي تواند هر سال نزديك به 4.5 كيلوگرم هواي آلوده را جذب كند و 117 كيلوگرم اكسيژن آزاد كند.
درخت بلوط نقش مهمي در جذب كربن هوا و توليد اكسيژن دارند بنا بر تحقيقات انجام شده هر هكتار درخت بلوط ساليانه بيش از 5 تن اكسيژن توليد مي كند. اگر به فكر بهينه سازي هواي منطقه خود هستيد درخت بلوط بكاريد.

كره زمين در حال گرم شدن هست يكي از دلايل آن نابودي پوشش گياهي آن توسط انسان هست. كه منجر به خطرات زيست محيطي مثل آب شدن يخ هاي قطبي و سيل هاي ويرانگر شده. اگر تا كنون خطرات آن متوجه شما نشده عجله نكنيد چرا كه اثرات و خطرات آن دير يا زود به شما هم مي رسد.

بلوط در فصل تابستان با برگ هايش گرماي خورشيد را دريافت مي كند و تبديل به سايه مي كند. تصور كنيد اگر بلوط يا درختان ديگر نباشد. نور خورشيد مستقيم به زمين مي خورد. باد اين هواي گرم را به شهرها و محل زندگي ما انتقال مي دهد. مناطق جنگلي هزينه و انرژي كمتري براي گرم كردن و خنك كردن خانه خود پرداخت مي كنند. فكر كنم هيمن يك مورد براي قانع كردن شما جهت كاشت بلوط كافي باشد

 

2. جلوگيري از فرسايش خاك و جذب آب

 

درخت بلوط در مقابل شديدترين باران ها مقاومت بالايي از خود نشان مي دهد. آنها آب را تشويق مي كند به جاي جاري شدن در خاك نفوذ كند. هر هكتار جنگل بلوط سالانه قادر به ذخيره سازي 500 تا دو هزار متر مكعب آب در خاك هنگام باران مي باشد.علاوه بر جلوگيري از فرسايش خاك و ايجاد سيلاب نقش مهمي در ذخيره سازي آب و انتقال آن به زمين دارد. با يك بررسي كوتاه مي توان به جاري شدن سيل در مناطق فاقد پوشش جنگلي و گياهي پي برد.سيل و بارندگي شديد بهترين لايه خاك را با خود مي برد. وجود درختان بلوط باعث مي شود كه از جاري شدن آب و از بين رفتن خاك جلوگيري شود و هر سال لايه هاي بهترين از خاك شكل گيرد. با نگاه كردن به پوشش گياهي مناطق جنگلي و مناطق فاقد جنگل مي توان به نقش بلوط در جلوگيري از فرسايش خاك پي برد.

 

3.زنجيره غذايي

 

درخت بلوط از دوران شكل گيري تا به امروز نقش مهمي در زنجيره غذايي انسان و حيوان داشته است. در مقاله شيرين سازي بلوط به بررسي نقش بلوط در زنجيره غذايي مردم زاگرس پرداخته ايم. بلوط نه تنها زمينه شكل گيري دامداري در اين مناطق بوده بلكه بخشي از برنامه غذايي اين مردمان را تشكيل مي داد. از ميوه درخت بلوط نوعي نان به اسم كَلگ درست مي كنند كه هنوز هم در مناطق زاگرس نشين مورد استفاده قرار مي گيرد.

بخاطر گران شدن علوفه دام اين روزها مردم زاگرس از ميوه درخت بلوط به جاي جو و ساير مواد غذايي حيوانات استفاده مي كنند. چرا كه هم قدرت بالايي دارد و هم به راحتي در طبيعت يافت مي شود. اما متاسفانه بعضي از دامداران براي چيدن بلوط با چون به جان شاخه هاي درخت مي افتند و آنها را تخريب مي كنند.

در طي چند سال اخير شاهد شكل گيري بازار خريد فروش بلوط و حتي صادرات آن به كشورهاي منطقه بوده ايم.

يا مورد ديگر كلخنگ يكي ديگر از اعضاي خانواده بلوط كه ارزش اقتصادي بازار آن ميلياردها تومان در سال مي باشد. و فصل پاييز بازار شهرهاي زاگرس نشين را رنگارنگ مي كنند. و در بازار تا كيلوي 60 هزار به فروش مي رسد.

 

4. خواص دارويي و درماني بلوط:

 

بلوط خواص درماني بسيار زيادي دارد. حتي تا همين چند دهه پيش كه مردمان زاگرس نشين و مناطق كوهستاني بخاطر عدم دسترسي به امكانات پزشكي مدرن از بلوط به عنوان دارو براي درمان بعضي از بيماري ها استفاده مي كردند. از درمان معده و دستگاه گوارش تا لاغري و كاهش وزن، كلسترول خون و قلب، پوكي استخوان، بدنسازي،درمان ريزش مو و تقويت آن و صدها خاصيت دارويي ديگر. و هر چند عده اي به نام طب سنتي در حال سوء استفاده از آن هستند!

 

 

5. جبران خطاي نسل هاي گذشته و حتي امروزي!

 

نسل هاي گذشته و حتي امروز چه از سر نياز چه از سر ناآگاهي بخش قابل توجهي از درختان بلوط را قطع و نابوده كرده اند. همين الان هم عده اي هستند كه براي چند كيسه زغال كه ارزش اقتصادي آن شايد كمتر از يك ميليون باشد درختي بلوط چند صد ساله اي را قطع مي كنند كه اگر بشر با تمامي علم و دانشي كه دارد و ميليارد ها دلار هزينه كند نمي توان آن درخت را در طي 20 يا 30 سال جايگزين كنند. پس ما وظيفه داريم ضمن جلوگيري از قطع شدن درختان بيشتر، با كاشتن درخت بلوط جديد خسارت هاي وارد شده به طبيعت را جبران كنيم.

 

6. بلوط براي شما جاذبه گردشگري ايجاد مي كند

 

دولت ها براي ايجاد يك پارك جنگلي يا فضاي سبز چند هكتاري ساليانه ميلياردها تومان خرج مي كنند. از هزينه درختكاري تا آبياري و حقوق كارگر و كارمند فضاي سبز و در آخر هم بعضي طرح ها به حال خود رها مي شود. اما مي بينيم كه فضاي سبز جنگلي و طبيعي اطراف شهرها به راحتي نابود مي شود. بدون آنكه براي جلوگيري از آن كاري شود. وظيفه ما فقط كاشت درخت نيست بلكه بايد جنگل هاي طبيعي را از خطر نابودي نجات دهيم. انسان و دام بزرگترين دشمن طبيعت هستند!

اگر به فكر ايجاد جاذبه هاي گردشگري و منظره هاي طبيعي هستيد حتما درخت بلوط بكاريد. حتي اگر در مناطق گرم و خشك مثل خوزستان زندگي مي كنيد دامنه هاي زاگرس بهترين نقطه براي ايجاد جنگل هاي بلوط هستند كه در 4 فصل ساز به منطقه شما زيبايي مي بخشند. براي مثال منطقه گردشگري مثل تنگ ماغر و تنگه سولك يا شاه مونگشت و مال آقا در شهرستان باغملك مديون درختان بلوط هستند.

براي پي بردن به نقش بلوط در شكل گيري جاذبه هاي گردشگري و تغيير هوا فقط كافيست يك كيلومتر از جنگل هاي بلوط دور شويد تا متوجه طبيعت، پوشش گياهي و تفاوت هوا شويد.

 

7. بلوط ارزش خانه شما را بالا مي برد!

 

از قديم تا حالا خانه هاي كه درخت و فضاي سبز دارند قيمت بالاتري نيز دارند اگر در مناطق زاگرس زندگي مي كنيد درخت بلوطي در خانه شما باشد. بدون شك همان درخت ارزش خانه شما را تا 15 درصد بالاتر مي برد. پس با كاشت درخت ارزش خانه خود را بالا ببريد. درخت بلوط يا كلخنگ هم خانه شما را زيباتر مي كند. هم باعث جذب پرندگان و لانه سازي آنها مي شود. نمي دانيد وقتي صبح را با صداي پرندگان بيدار شويد چه لذتي دارد تا اينكه با صداي گوشي موبايل بيدار شويد!!

 

8. محافظت از پرندگان و حيوانات

 

درختان مكان لانه سازي پرندگان و حيوانات و منبع غذايي آنها هستند مثل گنجشك از كلخنگ به عنوان منبع غذايي استفاده مي كند يا سنجاب از بلوط براي لانه و منبع غذايي استفاده مي كند.

به جرات مي توان گفت كه هر چقدر به جمعيت انسان بر روي كره زمين افزوده شد به همان ميزان از تعداد پرندگان و حيوانات كم شده. انسان خود را برترين مخلوق خدا مي داند استفاده از حيوانات را به عنوان زنجيره غذايي حق خود مي داند و تا جايي پيش رفته كه سير كردن شكم خود را به نابودي گونه هاي حيواني و گياهي ترجيح مي دهد.

يكبار هم كه شده به خودمان بياييم و اين سئوال را از خود بپرسيم با نابودي جنگل ها پس حيوانات به كجا بروند؟؟ سهم آنها از كره زمين چه مي شود؟

هستند كساني كه به نگهداري حيوان و پرنده در خانه مي پردازند. من توصيه ميكنم اگر علاقمند به حيوانات و پرندگان هستيد به جاي اينكه آنها را در خانه زنداني كنيد به طبيعت برويد براي آنها درخت بكاريد.حيوان جايي زندگي مي كند كه درخت و پوشش گياهي باشد. مناطقي كه ما الان به عنوان شهر يا روستا در آنها زندگي مي كنيم سرزمين هايي كه ما از آنها به عنوان زمين كشاورزي و ويلا استفاده مي كنيم تا همين 100 سال پيش محل زندگي گونه هاي مختلف حيواني مثل بز كوهي بودند. ما نه تنها محل زندگي آنها را تصرف كرده ايم. بلكه آنها را از بين برديم.

بياييد با كاشت درخت بلوط اين خطاي نسل هاي گذشته را جبران كنيم!

 

9. افزايش شادي و سلامت روان:

يكي از دلايل شاداب بودن مردم كشورهاي جهان طبيعت سرسبز آنهاست. نگاهي به شاداب ترين كشورهاي جهان مثل سوئيس، فنلاند، سوئد، آلمان كه در اروپاي سبز زندگي مي كنند هر چند كشورهايي هستند كه به لحاظ اقتصادي در سطح بالايي هستند اما نمي توان نقش طبيعت سرسبز را در شادابي آنها بي تاثير دانست بدون شك همين طبيعت زيبا و سرسبز باعث آرامش فكري و در نتيجه پيشرفت آنها شده.

 

10. بلوط منبع غذايي دام

 

جنگل هاي بلوط بهترين مركز پرورش دام هستند. دامداراني كه در مناطق جنگلي مثل زاگرس زندگي مي كنند خيلي كم به علوفه دام نياز دارند. چرا كه گوسفند و بز از برگ و ميوه درختان بلوط به عنوان منبع غذايي استفاده مي كنند.هر چند همين دامداران به گله هايشان بزرگترين عامل نابودي و جلوگيري از رشد و رويش درخت جديد بلوط هستند.

اما اگر با مديريت درست مراتع به اين دامداران فرهنگ سازي و آموزش داده داده شود مي توانندهر سال چندين هزار درخت بلوط بكارند و به رشد و گسترش جنگل ها كمك كنند. جنگل هايي كه بهترين منبع غذايي براي دام آنها به شمار مي آيد.

 

11. چون درختان بلوط را قطع و نابود مي كنيم!!

مهمترين پاسخي كه به سئوال چرا بايددرخت بلوط بكاريم) مي توان ارائه كرد. اينكه چون ما عامل اصلي نابودي درختان بلوط هستيم. طبيعت قادر به دفاع كردن و حفظ خود هست. اگر انسان آن را تخريب نكند اگر انسان در طبيعت مداخله نكند. ما با ابزار و ماشين آلات صنعتي و ايجاد آلاينده هاي شيمايي و توهم برتري بودن هر سال در حال نابودي طبيعت هستيم. به همان اندازه كه در نابودي طبيعت و جنگل هاي بلوط نقش داريم در كاشت درخت بلوط و نگهداري از آنها موظفيم.

شايد با خودتان بگويد كه من نقشي در نابودي و تخريب جنگل هاي بلوط ايران ندارم. اما در جوابتان بگويم كه شما با سكوت كردن در برابر اين اقدامات مخرب نقش پر رنگي در نابودي طبيعت داريد. ما از اين درختان و جنگل ها سهم داريم پس بايد به اندازه سهم خود از آنها دفاع كنيم!

12- جنگل هاي بلوط مرز طبيعي بين مناطق گرمسير و سردسير هست!

اگر به نوار زاگرس دقيت كرده باشيد زاگرس با پوشش جنگلي بلوط مرز طبيعي بين هواي گرم و هواي سرد هست. در حقيقت زاگرس با جنگل هاي بلوط خود هواي گرم را دريافت و به هواي سرد تبديل مي كند و آنها را به مناطق سردسير مي فرستد. حالا تصور كنيدكه پوشش جنگلي زاگرس از بين برود اين هواي گرم به راحتي به مناطق سردسير نفوذ مي كند و آنها را نيز تبديل به مناطق گرم و خشك مي كند. پس زاگرس كمربندي دفاعي در مقابل هواي گرم جنوب هست. براي مثال اگر كمربند سبز زاگرس مثل جنگل هاي بلوط كهگيلويه و بويراحمد نابود شود به راحتي هواي گرم جنوب ايران به مناطق سردتري مثل اصفهان و شيراز، لرستان، كرمانشاه و .. نفوذ مي كند و اكوسيستم اين منطقه را نيز مختل مي كند.

به نظر شما چرا بايددرخت بلوط بكاريم. نظرات و ديدگاه هاي خود را در اين زمينه از بخش نظرات با آي بلوط در ميان بگذاريد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.